Holder på med en walk in closet der jeg skal ha en fritt hengende hylle fra vegg til vegg. Hyllen skal holde oppe en klesstang og oppå kommer det til å være lagret litt av hvert. Det er 4 meter mellom veggene og dybden skal være 60 cm. Undersiden skal males og ha fin finish, oversiden kommer ikke til å synes så samme krav gjelder ikke der.
Tenker da at jeg skal ha lister på sideveggene samt på veggen i bakkant som hyllen hviler på. Først kan jeg kjøre med tre stolper med en meters mellomrom, alternativt kun en stolpe på midten hvis det holder.
Problemet er dels at det er 4 meter, hvilket gjør at jeg trenger en skjøt som jeg da antagelig kommer til å sparkle for å skjule før maling. Men det store problemet jeg har er at jeg vil felle inn en lyslist ca. 10-15 cm fra forkanten. For dette trenger jeg en skåre som er 6 mm dyp og 15 mm bred.
Har sett på type limtreplater i furu/gran på Bauhaus (27x600x2400). Tror vel det skulle funke men kvaliteten føles sånn passe og platene var ganske konkave.
Hva kan man ellers bruke som klarer en skåre for lyslisten? Kryssfiner, sponplate. Kan man ta f.eks. 22x70 som en ramme og deretter kle inn den i noe platemateriale så man får en hul hylle men som er holdbar (blir dog ganske høy da)?
En vanlig benkeplate kan fås i de målene, men sjekk først at du får den inn gjennom døråpningen. Ellers er mdf smidig, og kjøper du to plater kan du doble tykkelsen med forskjøvet skjøt, og med riktig tykkelse kan du droppe stolpene. Det ville jeg for øvrig uansett heller løst med en tverrvegg mellom hylle og tak, men det kanskje ikke fungerer med øvrige planer.
Ingen problem å frese i mdf, men for all fresing tester man på biter først.
Var inne på benkeplate i laminat først, holde nede prisen, men fant ingen hvit på 4 m. Skal også ha likt på motsatt vegg så skal altså ha to hyller på 4 m.
Men så ble det slik at om morgenen da jeg stod opp fikk jeg øye på den rammen jeg bygget for å ha kommode-delen på, men som vi fjernet da det ble for høyt ellers. Den lå så pent på gulvet og da tenkte jeg at hvorfor ikke kle den i mdf enkelt og greit.
Fikk bytte ut tverreglene mot litt lengre da hyllen skal være 60 cm dyp og dro deretter til K-rauta og kjøpte 6mm Mdf som de fikk kappe opp i riktige mål for meg. Så kappet da direkte så jeg fikk 16 mm spring for aluminiumslisten. Så limte/spikret fast på over- og undersiden samt forkant. Så nå er det sparkling og maling igjen.
Kostnaden ble mye lavere også. Regler kanskje 200, mdf 350 og maling og sparkel 200, dette da for en hylle.