Jeg skal lage en utvidelse på ca 7,5x12m, med et pulpetttak.
Skulle ønske å konstruere med bjelke i stedet for pulpetttakstol, mest for takhøyde og skrånende innertak.

Limtre synes å bli både tungt og dyrt, beregnet til 90x360 som passende dimensjon.

Mitt spørsmål er da om man ikke kunne konstruere kassebjelker etter følgende metode;
fingerskjøtede C24 45x145x8,5M, med 500mm P30 konstruksjonsfinér limt og skrudd på utsidene. Har et mekanisk verksted, og bygger i så fall en pressejigg med hydraulikksylindere for limingen.

Hvis dette er mulig å gjennomføre, hvordan beregnes en slik bjelke?
 
Interessant tanke, generelt liker jeg å løse ting på egen hånd.
Men du nevner prisen som en grunn, blir det virkelig billigere å bygge en pressjigg enn å kjøpe en limtrebjelke?
 
Gabbe1 skrev:
Interessant tanke, generelt liker jeg å løse ting på egenhånd.
Men du nevner prisen som en grunn, blir det virkelig billigere å bygge en pressjigg enn å kjøpe en limtrebjelke?
Pressjiggens kostnad slipper jeg, har allerede alt nødvendig materiale. Ellers ville nok kalkylen blitt litt kronglete...
 
Har selv gjort på denne måten men med 2 stk 45x220 (K 24) limte kant i kant. Deretter skrulim limte jeg K-finer på begge sider med forskjøvne skjøter. Kløv så til bjelken til den hellingen jeg ville ha. Fungerte som bare det på 4 m spenn og tunge snølaster.
 
3D-modell av en tenkt trekonstruksjon med 400 mm kryssfiner og 120x45 stendere, vises fra siden.

Legger ved et lite bilde av min tenkte konstruksjon. I dette tilfellet 400mm plywood og 120x45 regel.
 
Har du kontrollregnet så du får samme stivhet på din kassebjelke som på limtrebjelken?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.