Jeg skal lage en utvidelse på ca 7,5x12m, med et pulpetttak.
Skulle ønske å konstruere med bjelke i stedet for pulpetttakstol, mest for takhøyde og skrånende innertak.
Limtre synes å bli både tungt og dyrt, beregnet til 90x360 som passende dimensjon.
Mitt spørsmål er da om man ikke kunne konstruere kassebjelker etter følgende metode;
fingerskjøtede C24 45x145x8,5M, med 500mm P30 konstruksjonsfinér limt og skrudd på utsidene. Har et mekanisk verksted, og bygger i så fall en pressejigg med hydraulikksylindere for limingen.
Hvis dette er mulig å gjennomføre, hvordan beregnes en slik bjelke?
Skulle ønske å konstruere med bjelke i stedet for pulpetttakstol, mest for takhøyde og skrånende innertak.
Limtre synes å bli både tungt og dyrt, beregnet til 90x360 som passende dimensjon.
Mitt spørsmål er da om man ikke kunne konstruere kassebjelker etter følgende metode;
fingerskjøtede C24 45x145x8,5M, med 500mm P30 konstruksjonsfinér limt og skrudd på utsidene. Har et mekanisk verksted, og bygger i så fall en pressejigg med hydraulikksylindere for limingen.
Hvis dette er mulig å gjennomføre, hvordan beregnes en slik bjelke?
Interessant tanke, generelt liker jeg å løse ting på egen hånd.
Men du nevner prisen som en grunn, blir det virkelig billigere å bygge en pressjigg enn å kjøpe en limtrebjelke?
Men du nevner prisen som en grunn, blir det virkelig billigere å bygge en pressjigg enn å kjøpe en limtrebjelke?
Pressjiggens kostnad slipper jeg, har allerede alt nødvendig materiale. Ellers ville nok kalkylen blitt litt kronglete...Gabbe1 skrev:
Har selv gjort på denne måten men med 2 stk 45x220 (K 24) limte kant i kant. Deretter skrulim limte jeg K-finer på begge sider med forskjøvne skjøter. Kløv så til bjelken til den hellingen jeg ville ha. Fungerte som bare det på 4 m spenn og tunge snølaster.

Legger ved et lite bilde av min tenkte konstruksjon. I dette tilfellet 400mm plywood og 120x45 regel.
Klikk her for å svare