Jeg bygger et hus i lettbetong (Ytong) og har valgt å sette gesims ved takfoten (trappestegslignende utsmykning). De to nederste er i lettbetong og murt på plass. Den øverste må jeg konstruere av noe trevirke. Dels fordi det skal være en luftspalte på enkelte steder og dels fordi jeg skal skru takrennen i den. Tanken er at alle tre skal være jevnpusset når det er klart (hvittmalt).
Jeg vurderer hvilket materiale jeg skal bruke. Bord og lekter eller er det bedre med noe platemateriale (OSB, plywood, etc.)? Kan det ikke være risiko for at bord vrir seg med tiden så det blir gliper og «stygt»? Hvis man velger plater, står de imot fuktighet med årene?
Ikke mange svar på over fem år Jeg kan meddele at jeg til slutt valgte å legge ytterligere en lettbetongstein (plate) øverst. Luftspalten skippet vi og isolerte med celluloisisolering i stedet. Hengerennen festet vi i nederkant av taket (råsponten).
Ikke mange svar på over fem år Jeg kan meddele at jeg til slutt valgte å legge ytterligere en lettbetongstein (plate) øverst. Luftspalten droppet vi og isolerte med celluloseisolering i stedet. Takrennen festet vi i nedre kant av taket (rustspon).
Hei,
Vi vil forsøke å få til en gesims lik din, men har ikke helt opplag i muren for at en murstein eller lettbetongstein skulle få et stabilt opplag. Hvordan gjorde du når du la den siste lettbetongsteinen, hadde du opplag for den eller skrudde/limte du den fast på noen måte?
Hei,
Vi vil prøve å få til en gesims lik din men har ikke riktig opplegg i muren for at en teglstein eller lettbetongstein skulle få et stabilt opplegg. Hvordan gjorde du når du la den siste lettbetongsteinen, hadde du opplegg for den eller skrudde/limte du den fast på noen måte?
Hei!
Vi la litt større plate for hver "gesims" (nivå). Siste steinen/platen er dog mye mindre. Dels fordi det gikk tomt for steiner og dels for å spare litt penger. Hele huset er murt med et spesiallim som blir steinhardt når det tørker. Se bilder...
Ikke mange svar på over fem år Jeg kan meddele at jeg til slutt valgte å legge ytterligere en lettbetongstein (plate) øverst. Luftspalten hoppet vi over og isolerte med celluloseisolering i stedet. Takrennen festet vi i underkant av taket (råsponten).
Har du bilder av sluttresultatet? Har dere også gesims på gavlene?
Hei,
Vi vil forsøke å få til en gesims lignende din, men har ikke riktig fundament i muren for at en teglstein eller lettbetongstein vil få et stabilt fundament. Hvordan gjorde du når du la den siste lettbetongsteinen, hadde du fundament for den eller skrudde/limte du den fast på noen måte?
Er i startgropene for å lage en gesims ved takkanten på mitt hus fra 40-tallet. Kommer nok til å bruke illbrucks steinlim og supplere med en solid lettbetongskrue for å feste lettbetongen mot veggen. Fant dere noen løsning?
Er i startgropene for å lage en takfotsgesims på huset mitt fra 40-tallet. Kommer nok til å bruke illbrucks steinlim og komplettere med noen kraftige lettbetongskruer for å feste lettbetongen mot veggen. Fant dere noen løsning?
Vi har saget ut "gesims" av superhard froigolit og limt med utendørs flislim. Skal så nettes og pusses sammen med fasaden.
Kaprer tråden litt og gjør en liten oppdatering i tilfelle flere enn jeg har lurt: testet i helgen å lime fast en bit lettbetong direkte på fasaden med tynnpussemørtel. Hadde ingen større forhåpninger om at det skulle få godt nok tak, men jeg tok feil.
La mørtel på en stein, og smalt den fast på veggen støttet av to pusskroker, lot det stå et døgn. Hamret litt forsiktig, hamret litt hardere - slo så stenen sprakk. Nedenfor er et bilde der jeg med litt over 100 kilo står på steinen. - tynnpussemørtel er tydeligvis sterkt.
Ikke mange svar på over fem år Jeg kan meddele at jeg til slutt valgte å legge enda en lettbetongstein (plate) øverst. Luftspalten droppet vi og isolerte med celluloseisolasjon i stedet. Takrennen festet vi i nedrekant av taket (råsponten).
Interessant! Dette kjente jeg ikke til med celluloseisolasjon. Noen tråd der man kan lese mer om dette?