Hjelp.
I dag når jeg kom ut til mitt husbygg så jeg at det hadde dannet seg kondens på oversiden av diffusionsplasten i vindfanget
Hva kan det komme av?
Jeg har vært nøye med plasten og teipet alle skjøter.
Taket er et pulttak med konstruksjonen innenfra sett.
28x70 Gles
Plast
260mm isolering
25mm luftspalte
Råspont
Underlagspapp
Falsat tak
I dag når jeg kom ut til mitt husbygg så jeg at det hadde dannet seg kondens på oversiden av diffusionsplasten i vindfanget
Hva kan det komme av?
Jeg har vært nøye med plasten og teipet alle skjøter.
Taket er et pulttak med konstruksjonen innenfra sett.
28x70 Gles
Plast
260mm isolering
25mm luftspalte
Råspont
Underlagspapp
Falsat tak
Antar at du mener kondens på isolasjonssiden av plasten. Tyder på at det er kaldere i huset enn i isolasjonen. Ikke slått på noen varme ennå? Kan bli sånn på denne tiden av året når solen ligger på og det er kaldt innendørs. Byggfukt kan bidra også.
Har bare hatt litt byggvarme cirka 10 grader nå i vinter.
Har ikke sett noe kondens før nå til påske når det ble varmere ute.
Taket er mot sør så det blir nok varmt.
Tror du at det ordner seg når man får på riktig varme og ventilasjon eller burde man iverksette noen tiltak?
Har ikke sett noe kondens før nå til påske når det ble varmere ute.
Taket er mot sør så det blir nok varmt.
Tror du at det ordner seg når man får på riktig varme og ventilasjon eller burde man iverksette noen tiltak?
Jeg ville ikke vært bekymret. En slik konstruksjon er laget for at det skal være varmere på innsiden. Hvis det er motsatt, kan man få kondens på feil side av plasten. Nettopp derfor anbefaler man vanligvis ikke plast i uoppvarmede bygninger.
Muligens er det litt overraskende at den varme luften kommer ned gjennom isolasjonen og kan kondensere på plasten. Tenker at varmen burde isoleres bort også i den retningen. Men på en sørsidel med strålende sol og platetak kan vinden (en luftspalte her bare antar jeg) bli utrolig varm, så det er kanskje ikke så rart.
Muligens er det litt overraskende at den varme luften kommer ned gjennom isolasjonen og kan kondensere på plasten. Tenker at varmen burde isoleres bort også i den retningen. Men på en sørsidel med strålende sol og platetak kan vinden (en luftspalte her bare antar jeg) bli utrolig varm, så det er kanskje ikke så rart.
Har satt en byggvifte i entréen og begynner å se at kondensen tørker opp.
Så det er nok akkurat som du sier at det var mye kaldere på innsiden nå når vårsolen varmer.
Tusen takk for din forklaring, ble litt bekymret for at noe var galt.
Så det er nok akkurat som du sier at det var mye kaldere på innsiden nå når vårsolen varmer.
Tusen takk for din forklaring, ble litt bekymret for at noe var galt.
Klikk her for å svare