4.046 lest ·
30 svar
4k lest
30 svar
Kondens i ytterhjørne
Sannsynligvis ikke så lenge du ikke har rene kuldebroer i veggene..H Harey skrev:
Hvis du tørker ut huset med en avfukter mens du ferdigstiller det. Når du først er ferdig, tar til og fra lufta hånd om huset…
Ikke helt enkelt å tyde det du ser i termokameraet. Kan være vanskelig å avgjøre hva som er en eller flere stendere eller om det er fraværet av isolasjon.
Å sammenligne hjørnene kan være en måte.
Å sammenligne hjørnene kan være en måte.
Ok, men dette er noe som ikke trenger tas hensyn til for øyeblikket da? Bare få inn avfukter under byggetiden, og når FVP er på plass og platen har fått tørke, så burde det ikke være noe problem?Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Men fravær av isolasjon nevner du... kan det være at det mangler innvendig isolasjon, eller mener du utvendig? Hvis det er utvendig i stenderen man mener, så er dette et stort problem og omfattende inngrep som må gjøres... :/
Mangelen på isolering ble nevnt av en annen tidligere i tråden. Jeg tror ikke det er tilfelle. Så ble det nevnt varmekamera, jeg bare påpekte vanskeligheten med å tyde det man ser i det.H Harey skrev:Ok, men dette er noe som ikke trenger tas hensyn til i dagens situasjon da? Utenom å sette inn avfukter under byggetiden, så når FVP er på plass og platen har fått tørket burde det ikke være noe problem? Men mangelen på isolering nevner du... kan det være slik at det mangler innvendig isolering eller mener du utvendig? Om det er utvendig i stenderverket man mener så er jo dette et stort problem og omfattende inngrep som må gjøres... :/
Jeg synes du kan kjøpe en hygrometer, koster ikke så mye. Sett opp den på noen forskjellige steder i huset du bygger. Så tar du og setter opp den der du bor nå og sammenligner den relative luftfuktigheten. Da har du et godt svar på om du trenger avfukter.
Noe jeg tror du trenger.
Noe jeg tror du trenger.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 795 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.795 innlegg
Fuktigheten kommer høyst sannsynlig fra materialet.
I dag er de fleste dyktige byggere og konstruktører så bevisste på kuldebroer at det sannsynligvis ikke er problemet. Det samme gjelder mengden isolasjon.
Jeg tror bare det er så enkelt at luften ikke like lett sirkulerer i hjørnene. Da blir det kaldere områder som ikke blir utsatt for konveksjon.
Dette vil ikke være et problem i det hele tatt når alt materialet først tørker ordentlig og du har justert ventillasjonen. Jeg ville unngått å kle veggene inntil det slutter å være kondens, og hvis du vil fortsette å jobbe allerede nå, går det mye fortere hvis du bruker en avfukter.
I dag er de fleste dyktige byggere og konstruktører så bevisste på kuldebroer at det sannsynligvis ikke er problemet. Det samme gjelder mengden isolasjon.
Jeg tror bare det er så enkelt at luften ikke like lett sirkulerer i hjørnene. Da blir det kaldere områder som ikke blir utsatt for konveksjon.
Dette vil ikke være et problem i det hele tatt når alt materialet først tørker ordentlig og du har justert ventillasjonen. Jeg ville unngått å kle veggene inntil det slutter å være kondens, og hvis du vil fortsette å jobbe allerede nå, går det mye fortere hvis du bruker en avfukter.