Hei,
Har bygd på og holdt på å fullføre OSB-Gips da jeg oppdaget kondens.

Gikk over hele huset og det ser ut som at det finnes kondens i alle ytterhjørnene i huset.

Er det dårlig teipet mellom plasten tak-vegg?

Gjort i henhold til anvisninger minst 20 cm overlapp teipet veggplast på takplasten deretter klemt med 45x45 installasjonssjiktets regel.
Når jeg kjenner med neglene så har ikke teipen løsnet/boblet seg noe sted, så den er tett.

Jeg har gulvvarme på og ingen direkte ventilasjon, har åpnet fasadeventilene litt lett bare. Ingen avfukter heller. Huset ble tett i juli/august.

Noen som kan tipse og hjelpe?

• Grønn teip festet på blå plast i hushjørne, med synlige treskruer.
  • Bygge av vegg med OSB-plater og isolasjon, verktøy og tape i forgrunnen, sett fra innsiden av en uferdig bygning.
  • Isolasjon i hjørne av byggesone, med plastfolie og grøn tape. Treverk rammer inn isolasjonen, med en dørkarm på venstre side.
På hvilken side av plasten er det kondens, inn mot rommet eller på siden mot isoleringen?

På innsiden av plasten dvs inn mot rommet mot gipsen.

Er det varme inne?

Ja,
Mellom 15-17 °C inne...

A
H Harey skrev:
Ja,
Mellom 15-17 °C inne...
Konstant?

A
H Harey skrev:
På innsiden av plasten dvs inn mot rommet mot gipsen.
Det kan være byggfukt som ikke kan tørke ut da ventilasjonen ikke er i gang under byggetiden…
Er det betongplate?

Rejäl skrev:
Konstant?
Ja, konstant.

Rejäl skrev:
Det kan være byggfukt som ikke kan tørke ut da ventilasjonen ikke er i gang under byggetiden…
Er det betongplate?
Det tenkte jeg også på... kanskje det hadde fungert å kjøre en avfukter?
Ja, plate på marken 300mm isolasjon under og gulvvarme.

A
H Harey skrev:
Det tenkte jeg på også... kanskje det hadde funket å kjøre en avfukter?
Ja, plate på mark 300mm isolasjon under og gulvvarme.
Avfukter funker fint. Hadde latt det stå åpent i et problemhjørne til du ser at problemet er borte.,

Rejäl skrev:
Avfukter funkar fint. Hadde latt det stå åpent i et problemhjørne til du ser at problemet er borte.,
Hvordan mener du la det stå åpent?

A
H Harey skrev:
Hvordan mener du å la det stå åpent?
Ikke gipse igjen slik at du ser om fuktigheten forsvinner gjennom avfukteren, om du velger å gjøre det…

Kan også være om det har vært slurvet med isoleringen i hjørnene, da blir plasten iskald der og varm luft kondenserer mot den kalde plasten. (Tenk kald øl fra fryseren på sommeren)

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Kan også være hvis det har vært slurvet med isoleringen i hjørnene, da blir plasten iskald der og varm luft kondenserer mot den kalde plasten. (Tenk kald øl ut fryseren om sommeren)
Den tanken hadde jeg også men burde ikke kondensen da oppstå langs med hele hammarbandene/syll siden den går hele veien fra luftspalten ute til plasten inne?... eller tenker jeg galt feil?

• Liker
egge80
  • Laddar…
I alle hjørner (indre sett innenfra) oppstår en geometrisk kuldebro, derfor får du kondens først i hjørnene.
Kjør avfukter.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.