Vi har hatt byggere her som har bygd nytt bjelkelag i del av huset. Det er snakk om trebjelkelag mellom kjeller og inngangsplanet. I kjellertaket sitter det plast. Innenfor denne er det isolering med fukt/kondens. Det føles ikke bra. Konstruksjonen har også plast nær parkettgulvet der det også ligger gulvvarme. Det kan være slik at fukten kommer inn ved små hull og utettheter i den nedre plasten. Skal jeg kutte større hull i plasten for å få sirkulasjon på den fuktige luften? Skal jeg erstatte plasten med noe som ikke er tett, skal jeg sørge for at det tørker opp og deretter prøve å sette helt tett plast i kjellertaket? Til slutt vil jeg legge lekter og gipse kjellertaket. Hva synes dere?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Plast på både over og underside av et bjelkelag? Aldri bra å stenge inne fukt. Og hvorfor plast under parkettgulvet på et trebjelkelag? Har du en veldig fuktig kjeller som vil "fylle på" fukt nedenfra? Ellers ville jeg uten tvil fjerne plasten der jeg kom til. Helst hadde jeg ønsket å fjerne plasten under parketten, men da dette neppe er mulig får du vel ta den på undersiden.
Nå er det noen feiltenking her....
Generelt har man plast nærmest den varme siden av en konstruksjon. I ditt tilfelle er det sannsynligvis rett under parkettgulvet på inngangsplanet.
Har du plast i taket i kjelleren og har litt kaldere i kjelleren alternativt ikke oppvarmet i det hele tatt, så blir det selvfølgelig akkurat som det nå har blitt hos deg. Varm koselig luft som bærer mye fukt når den kaldere plasten og feller der ut vann til ny likevekt er oppnådd.
Jeg kan ikke komme på noen situasjon der det er riktig å ha plast i taket i kjelleren. Den filmen skal BORT. Den som bygde, virker å ha tenkt vindtaksbjelkelag men ikke forstått hvorfor man gjør som man gjør. Tettsjikt på VARM side så blir det riktig.....
Plast under parketten på inngangsplanet kommer aldri til å bli feil og er ofte noe som gulvprodusenten krever.
Generelt har man plast nærmest den varme siden av en konstruksjon. I ditt tilfelle er det sannsynligvis rett under parkettgulvet på inngangsplanet.
Har du plast i taket i kjelleren og har litt kaldere i kjelleren alternativt ikke oppvarmet i det hele tatt, så blir det selvfølgelig akkurat som det nå har blitt hos deg. Varm koselig luft som bærer mye fukt når den kaldere plasten og feller der ut vann til ny likevekt er oppnådd.
Jeg kan ikke komme på noen situasjon der det er riktig å ha plast i taket i kjelleren. Den filmen skal BORT. Den som bygde, virker å ha tenkt vindtaksbjelkelag men ikke forstått hvorfor man gjør som man gjør. Tettsjikt på VARM side så blir det riktig.....
Plast under parketten på inngangsplanet kommer aldri til å bli feil og er ofte noe som gulvprodusenten krever.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Ja man har plast nærmest varme siden, men mot et gulv finnes det så å si ikke noe damptrykk, derfor ser jeg ikke gevinsten med dette, ser du noen? Burde vel egentlig være best å fjerne all plast i en trebjelkelag over kjeller?
Om tregulv på gulvvarme http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=126&Typ=AmaNytt
Her påpekes fuktsperrende systemer ved plate på mark, hvilket føles naturlig, men på trebjelkelag over kjeller ser jeg bare potensielle problemer med plast og veldig liten gevinst.
Om tregulv på gulvvarme http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=126&Typ=AmaNytt
Her påpekes fuktsperrende systemer ved plate på mark, hvilket føles naturlig, men på trebjelkelag over kjeller ser jeg bare potensielle problemer med plast og veldig liten gevinst.
Som jeg forstår det, krever alltid gulvprodusentene plast direkte under tregulv av den grunnen at man vil ha samme klima på over- og undersiden av gulvet (og dette for å unngå skjeve gulv). I et mellomdekke tror jeg riktignok at det blir slik uansett, men slik jeg oppfatter det, er dette grunnen til at man uttrykkelig krever dette uansett situasjon.
Nå sier jeg ikke at man skal gjøre som på 40-tallet, men i mitt bjelkelag så ligger det en svart vindpapp (typ) så at ikke kutterspånet raser ned. Det ser ut til å fungere bra, men for øyeblikket er det nok slik at kutterspån er bedre på å ta imot og avgi eventuell fukt enn det moderne mineral- eller glassull er.
Klikk her for å svare