Jeg har et problem med fukt i et av rommene i kjelleren min. Rommet er 18m2 stort og har to yttervegger med to vinduer som har hver sin radiator. Disse veggene har følgende materialer:

plast -> cellplast -> trelekter -> trepanel

Det blir kondens på byggplasten under et av vinduene, men ikke noe annet sted?!?!
Noen som vet hva dette skyldes og hva som er en passende løsning?

du må nok utdype konstruksjonen litt.. har du innvendig trepanel på veggene ser du vel ikke plasten eller? synes derimot generelt at du bør nok fjerne plasten i kjellerveggen da det hindrer veggen i å puste.

At et materiale "puster" er ikke alltid til det beste. I dette tilfellet er det for eksempel bra om fuktigheten blir på utsiden av plasten i stedet for å "puste" innover og forårsake mugg på det fuktfølsomme materialet innenfor.

Derimot ville jeg vært enig i at det beste i kjellere generelt er en diffusjonsåpen vegg uten organiske materialer.

Jeg har boret hull i panelet litt overalt for å se om det nettopp fantes gjemt fuktighet bak veggen.

At det blir kondens akkurat der, skyldes sannsynligvis at det er kaldere rundt vinduet. Men er kondensen på inn- eller utsiden av plasten? Det er ikke så rart om fukt fra muren kondenserer på utsiden av plasten der den er som kaldest.

Hvilken type oppvarming har du? Fungerer radiatoren? Hvilken temperatur er det i rommet?

Og hva slags ventilasjon finnes det i rommet?

Jeg har vannbåren varme (fjernvarme).
Begge radiatorene fungerer bra, merkelig nok er det jo ikke kondens under det andre vinduet.

Det er på "innsiden", siden mot celleplasten det blir kondens.
ytre vegg -> plast "kondens" -> celleplast -> trestendere -> trepanel

temperaturen er 17-18 grader
Ingen annen ventilasjon enn de gamle 2-glassvinduene.

Det er ikke så rart at kondensen dannes på innsiden av plasten. Når den varme inneluften kjøles ned ved vinduet, faller fuktigheten i luften ut i form av kondens mot den kalde overflaten som plasten utgjør.

Årsaken til at dette kun skjer ved ett av vinduene, er at det er kaldere ved dette vinduet (pga. dårligere isolasjon, vinduets plassering el. lignende.)

Forstod nok det, det som forvirret meg var at plasten under det andre vinduet ikke hadde kondens.

Noen forslag på hva man skal gjøre med det hvis man ikke vil ha det virkelig kaldt.
Isolere om fra utsiden er ikke aktuelt...

Kan man f.eks. utbedre dette med mer varme i form av el-/olje-element?
finnes faktisk en peis i rommet med en innsats, men det føles ikke så moro å måtte fyre der kontinuerlig.

Et annet sikkert måte er å rive bort alt på veggene inn til pussen (noe som jeg har gjort/holder på med) men jeg gjetter at du ikke er så ivrig på det heller. Har du prøvd avfukter? Hvordan er det med dine takrenner? Munner de ut ved hjørnet på huset eller går de til overvannsledninger?

Avfuktere er sikkert veldig bra, men det enkleste å begynne med er vel å sørge for at det finnes ventilasjon i rommet.

ok.

Med ventilasjon antar jeg at du mener til ute-luften.

Huset er gammelt og er selvventilert, ikke mekanikk.
Begge vinduene trekker inn luft (føles kaldt rundt de gamle vinduene)

Kan dette være for lite ventilasjon?
Bør man kanskje sette inn en ventil?

Med ventilasjon menes nok AVTrekk, altså en ventil som suger ut luft fra rommet. Men hvis det er som du sier at det trekker inn kaldluft, så kan det jo være akkurat der problemet ligger.

Altså, varm luft i rommet inneholder mye fuktighet, den blir avkjølt av kald luft og kan ikke holde på fuktigheten, hvorpå den kondenseres på første beste overflate.

For at ventilasjonen skal fungere må det finnes både til- og fra-luft. Kommer ingen luft inn kan ingen dra ut. Nå er ikke huset ditt så nytt, så tilluft kommer vel litt overalt, og det er ikke optimalt. Du har fjernvarme og dermed er skorsteinen kald og her dermed fungerer fra-luftsventilasjonen dårlig.

I det aktuelle rommet har du en peis, begynn med å åpne spjeld og luker i den, selv om skorsteinen er kald, så burde den gi litt fra-luftsventilasjon. Sett inn et par tilluftsventiler i kjelleren, de kan monteres inn i andre rom i kjelleren så lenge luften har mulighet til å sirkulere. Hvis problemet med kondens avtar med disse tiltakene kan du jo ordne med en bedre fra-luftsventilasjon, for eksempel en fra-luftsvifte i en ledig pipe i skorsteinen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.