hei

Kjøpte for snart 2 år siden et nytt hus av en mindre entreprenør. Dog oppdaget vi tidlig i halvt nedgravd garasje at det kom inn fukt langs vegger og bakre tak, og at alle stoffer vi hadde i garasjen mugnet. Entreprenøren hevdet at det bare er å forbedre litt på den lagte "asfaltsliknende" matten som ligger ovenfor garasjen.

Det har i år etter snøsmeltingen blitt verre og i dag besluttet jeg å rive ned de indre gipstaket for å se hvordan det så ut.

Til min overraskelse så fikk jeg en hel skvett vann over meg da jeg åpnet opp taket.

Det ser dog mer ut som "veldig mye" kondens, men antar at det kommer inn fra veggen. Det har dessuten mugnet i bjelkelag

Hva tror dere? Jeg er helt ukunnig og har enormt vanskelig for å argumentere med håndverkeren.

Hva jeg vet om garasjen

Den er nedgravd og bygget opp av Leca. Taket er gips, lekter, isolasjon og deretter et platetak. Ovenpå platen er det støpt betong og ovenfor dette er det en "asfaltsmatte"

Ovenpå garasjen er det en terrasse som

Alle tips mottas.

• Fuktskadet tak og vegg i garasje med synlige vannlekkasjer og misfarging, elektrisk installasjon og ledninger er også synlige.
  • Fuktskadet tak i garasje, med synlig mugg på treverk og kondensdråper på metallplater.
  • Taket i et garasje med synlig kondens på metallplater, treverk og isolasjon. Fuktproblemer og muggvekst er tydelige. Mangelfull fuktsikring.
  • Fuktig vegg i garasje med synlig mugg og vannskade, omgitt av treverk og stein.
Ser veldig rart ut. Du burde kanskje la en takstmann se på det der.

At det blir kondens der er ikke så rart om du har veldig fuktig luft i garasjen, og garasjen er oppvarmet. Det ser ut til å mangle en diffusjonssperre (plast) i taket. Varm fuktig luft kan da trenge opp og kondensere mot det kalde yttertaket.

Men da kommer jo spørsmålet: Hvorfor er det så fuktig luft i garasjen? Veggen ser jo også fuktig ut.

Føles rart.

En helt annen ting. Elinstallasjonen ser alt annet enn fagmessig ut, er det self-made eller har samme byggherre fikset det også?

Jeg hadde definitivt kontaktet en besiktningsmann og gjort en besiktelse.

Innertakets konstruksjon virker ikke å være fornuftig gjort da du får så mye kondensvann, vet du om det har blitt drenert før garasjen ble bygget da veggen virker å være veldig fuktig?

Ser man på det siste bildet så virker et par av bjelkene ikke å være i bunnen av bjelkeskoene - slurvete utført...

Hei

Vi har hatt en besiktningsmann og gjort en ekstra besiktigelse på dette, riktignok før vi tok opp taket. Men han underkjente bare at det var fukt i garasjen og at det lå på Entreprenørens ansvar å kontrollere og utbedre. Han så ikke på direkte feil/utbedringer. Litt merkelig, med tanke på hva en besiktningsmann koster.

Verdt å nevne er også at taket ikke har avrenning, så vann blir derfor stående på taket etter regn. Dette skal utbedres med sparkel og ny asfaltmatte ifølge entreprenøren.

Hvor fant dere besiktigelsesmannen, virker ikke særlig grundig om han ikke fant flere feil enn så, hvordan valgte du besiktigelsesmann, var det på anbefaling fra entreprenøren?

Merkelig at han ikke kom med noen forslag til løsning av problemet.

At taket ikke har noen avrenning er desto mer alvorlig, normalt er et "flatt" tak ikke helt flatt men har fall mot kant eller mot brønn oppe på taket (større bygninger).

Å bruke sparkel for å få fall og deretter legge ny asfaltmatte er ingen god løsning da dette øker vekten på takene, er det større tykkelser det er snakk om så blir det store vekter det er snakk om. Dette medfører at taket får mindre bæreevne for f.eks snø.

Du bør nok kontrollere hvor mye sparkel som trengs legges og eventuelt nekte å godta denne løsningen og i stedet sørge for at de skrår taket riktig i stedet, gjør om og gjør riktig...

Vi har nå revet opp hele innertaket og innsett at det verken fantes dampsperre eller luftspalte. Det finnes ingen åpning ut under taket da den støpte platen ovenfor dekker alle sidene. Så det føles som at det blir ekstrem kondens som ikke kan komme ut.

Kan dette anses som en godkjent byggteknikk? Eller er det en tilstrekkelig stor feil for tiltak at man ikke har noen luftspalte under taket?

Vi tørker for øyeblikket garasjen med vifter, men hva tror dere om muggen i materialet? Kan man leve med det eller skal det byttes ut?

Muggflekkene på virket tror jeg ikke er noe problem, bare du får stopp på veksten (får det tørt).

Dessverre ser det ut som dere har støtt på en feil konstruksjon.
Hva viser det siste bildet? Er det mot huset eller garasjen?
Hva er det oppå garasjen?

Dere trenger antagelig en diffusjonssperre mot garasjen (om den er oppvarmet), og et ventilert luftrom med avrenning mot platen. Helst ville man ha hatt et betongvalv med isopor isolering i taket (om det er leca/betong eller lignende i veggene...

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?fmcraz

Vi har nå revet ut all isolasjon og tørker ut alt.

Det siste bildet viser siden på garasjen. Siden taket ikke har helling fremover, ser man hvordan vannet i stedet finner veien ned på siden av taket. Der begynner det å bli en tydelig vannskade på utsiden.

Oppå garasjen er det som sagt. Støpt betong over platen. På betongen er det en matte og over matten er det en treterrasse på bjelker.

Håndverkeren mener at det ikke trengs diffusjonssperre i garasje samt at det ikke trengs noen luftspalte som går ut av garasjen.

Jeg har selv ingen anelse om hvor man henvender seg for å kontrollere om det han sier er korrekt.

En kommentar på hans argument.
Om han hevder at det ikke trengs verken plast eller ventilasjon så burde han ikke ha isolert undertaket eller laget et undertak for den delen.
Antar at han mener at garasjen skal være "kald" samt at den ikke skal brukes så mye, mindre fuktig luft samt ingen varm luft.
Da hadde argumentet kanskje vært ok.
Tror han svamler.. =)

/P

Hva er det dere har kjøpt? Står det at det er et kaldt garasje i papirene?

Besiktigelsesmannen har vel konstatert skade? Er det ikke på sin plass å kontakte forsikringsselskapet da? Hvem er det som har påbegynt arbeidet med å rive bort det skadede materialet?

Det letteste er å kontakte en byggningsingeniør, enten om det finnes en tilgjengelig i kommunen eller finne en via nettet - har du ingen i slekten som kjenner noen?

Som jeg tidligere skrev, det å øke hellingen/avrenningen på taket ved å legge sparkel (flytsparkel?) gjør taket tyngre og du får mindre bæreevne og økt belastning.

Angående strømmen som er lagt, finnes det sertifikater om hvem som har gjort dette samt at firmaet har godkjenning?

For meg høres det ut som om entreprenøren ganske enkelt enten har glemt diffusjonssjiktet eller "trodd" at det ikke trengs og så forsøker å argumentere det bort.

Hvor mye sparkel beregner han trengs?
Håndverkeren påstår at du ikke trenger diff-sperre eller luftspalte, hvordan bortforklarer han da kondensvannet?

Fortsett å ta bilder og dokumentere alt. Skriv ned alt håndverkeren sier så du vet hva som er blitt sagt.

Om garasjen ikke er oppvarmet kan det være motiverende å droppe diffusionsspärr (det er da noen ganger kaldere i garasjen enn utendørs).
Bildene dine viser jo som nevnt over kondensvann, og da pleier man å ha et undertak (takpapp, plast, masonite eller annet) som leder bort kondensvann.

Slike ting irriterer meg.

Jeg ser flere feil og mangler bare på bildene du har lagt opp som får meg til å lure på om det er en seriøs entreprenør du har kjøpt huset av.

Bilde 1:
X.El-installasjonene ser ut som fan. Ikke engang en praktikant på el-linjen ville gjort slik.
X.Gipsen ser ut til å være veldig glissent skrudd.
X.Fuktgjennomtrenging i det som ser ut som en pusset vegg, Tegn på at enten dreneringen eller tettesjiktet er dårlig.
X.Usparklet og umalt gips i taket.
X.Koblingsboks uten lokk (kan være demontert av TS)
X.Veggene ser ut til å være umalte alternativt ikke støvbundet. (Kan være et aktivt valg)

Bilde 2 og 3
X.Utrolig mye kondens eller lekkasje i TRP-platen.
X.Tre montert direkte mot TRP.
X.Isolasjonen på "feil" side av TRP (Trolig årsak til at platen kondenserer da den holdes kald)

Bilde 4
Vet ikke hvor bildet er tatt så vanskelig å uttale meg om.
Ser ut til å være bjelker til en altan og ser ingen rariteter ifølge dette.
Eventuelt så er det en avrenninsplate nederst på bildet som heller feil vei.

Trolig er det det inntregnende vannet/fukten som du ser på gjennomslaget i veggen som kondenserer på platen.

Føles som et fuskebygg, for å være ærlig.

//

Noen tanker og kompletteringer

Vi har innkommende vann i garasjen, noe som betyr at vi må holde garasjen varm, ellers fryser det.

Torpalainen, jeg henger ikke med på hva du mener med TRP, det er et begrep jeg ikke har kontroll på.

Isoleringen på feil side? Hvordan skulle det da vært gjort?

Håndverkerens siste ord er at kondensen oppstod ved selve bygget "for 2 år siden". Hvis vi nå tørker den ut vil det ikke bli noe mer problem da den kondensen ble bygget inn fra start.

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.