D
Jeg skal bruke justerbare stolpesko til doble bærebjelker i mitt terrasseprosjekt.

Den runde platen i stolpeskoen er ikke optimal for doble bærebjelker, særlig ikke der jeg trenger å skjøte bjelkene over stolpeskoen.

Jeg tenkte derfor å legge en bit stål 5x90x90 mellom stolpeskoens plate og bærebjelkene.

En justerbar stolpesko med rund plate og to vertikale fliker, brukt i bygningsprosjekt som terrasseoppbygging.

Det er ikke økonomisk forsvarlig å bruke rustfritt stål, så jeg kommer til å bruke S235JR og rustbeskyttelsesmaling.

Vil understøttelsen, stålbiten, ruste i stykker før terrassen når sin maksimale levetid?
 
hvor langt er et snøre?
 
  • Liker
Hus tomte
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jeg skal bruke justerbare stolpesko til doble bjelkelag i mitt terrasseprosjekt.

Den runde platen i stolpeskoen er ikke optimal for doble bjelkelag, spesielt ikke der jeg trenger å skjøte bjelkene over stolpeskoen.

Jeg tenkte derfor å legge et stykke stål 5x90x90 mellom stolpeskoens plate og bjelkelagene.

[bilde]

Det er ikke økonomisk forsvarlig å bruke rustfritt stål, så jeg kommer til å bruke S235JR og rustbeskytte med maling.

Vil bjelkelaget, stålbiten ruste bort før terrassen når sin maksimale levetid?
Nei. Din stålbit vil klare seg lenger enn terrassen din.

Bilplate forsvinner jo ikke på noen sekunder.. og den er vel bare tideler tykk.

Grovere stålbiter tar lang tid å forsvinne.

/ATW
 
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
L lassebrun skrev:
hvor langt er et tau?


Takk for en meget givende kommentar.

Hvilken informasjon mangler for å kunne besvare spørsmålet?

levetid på en veranda 25-30 år

Verandaen finnes kystnært i Stockholm

Kritisk, i min tankegang er vel når stålbiten ikke lenger orker bære bærebjelken over understøttelsen.
 
egentlig mangler alt for å kunne svare på spørsmålet.
klima, temperaturskillnader, salter/luftforurensninger.
fargekvalitet, forarbeid før maling mm.

oppsummert er det nok like enkelt å svare på hvor langt et tau er.

Det enkle svaret er å gå for syrefast om du er bekymret.
 
D
L lassebrun skrev:
egentlig mangler alt for å kunne svare på spørsmålet.
klima, temperaturskiller, salter/luftforurensninger.
fargekvalitet, forarbeid før maling osv.

oppsummert er det nok like enkelt å svare på hvor langt et tau er.

Det enkle svaret er å gå for syrefast hvis du er bekymret.
1) Stockholms skjærgård

2) Tenker at jeg kjøper en boks rustbeskyttelsesfarge på Biltema og maler på.
 
L lassebrun skrev:
egentlig savnes alt for å kunne svare på spørsmålet.
klima, temperatursvingninger, salter/luftforurensninger.
fargekvalitet, forarbeid før maling osv.

Oppsummert er det nok like enkelt å svare på hvor langt en snor er.

Det enkle svaret er å gå for syrefast hvis du er bekymret.
Om den ikke konstant skylles over av saltvann, vil den nok klare seg bra.

Den vil vel ruste litt når sinkfargen gir seg, men at det skulle korrodere på en relativt beskyttet stålbit til det punktet at man skulle trenge å bekymre seg for bæreevnen er å ta i.

/ATW
 
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Trenger jeg å gjøre noe forarbeid, typ slipe før malingen?
 
Du skal selvfølgelig ikke bruke rustfri plate sammen med varmforsinket om det er det du mener.

Bruk S235JR og legg på kaldgalv, vil holde läääänge.
 
D
Sorry darling du får utdype, jeg er helt rudis på dette.

har dog fått pris på en 6m bit plattstång (S235JR) og tenkte rustbeskytte den (om det trengs).
 
D Derbyboy skrev:
Sorry darling du får utvikle, jeg er helt rudis på dette.

har dog fått pris på en 6m bit plattstång (S235JR) och tænkte rostskydda den (om det behövs).
Du skal ikke blande rustfritt av noe slag med ikke rustfritt. Det er det viktigste.

F.eks. ikke bruke rustfri skrue mot beslag i "vanlig" stål, eller vice versa.

Skal plattstången bare være som en shimsbricka, forstår jeg rett? Tykkelse på plattstången?
 
D
Åh faen jeg kjørte rustfri ankarskrue i mine galvaniserte stolpesko.

Men S235JR og en primer pluss farge fra Biltema skal vel fungere da.
 
D
Ja som en shimsbrikke. Jeg kjøper en bit på 6 meter (5x90) og kapper den opp i biter på 100mm. Så en bit blir 5x90x100, dvs 5mm tykk.
 
Tomture61
Rustbeskyttelse = grunning for stål + toppstrøk.
Bruker du bare grunning så spar pengene til noe annet ;)
 
D Derbyboy skrev:
Åh fan jeg kjørte rustfrie ankermuttere i mine galvaniserte stolpesko.

Men S235JR og en primer pluss maling fra Biltema skal vel fungere da.
Om det er enkelt å bytte ville jeg byttet mutteren til varmgalvanisert, fzv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.