Jeg tar gjerne imot kommentarer angående skjulet jeg planlegger. Jeg vil holde det så enkelt og økonomisk som mulig, men likevel være sikkert/ordentlig nok.

5x8 m ytterdimensjoner
3 m høye vegger
95x45 stående lekter/svill/drager cc 120 (det kommer aldri til å være aktuelt med isolasjon)
Ett par "skråbånd" per vegg for å hindre at veggen bøyer seg
70x45 utenpåliggende horisontale spikerlekter (både for å spikre panel samt for å forhindre at de stående lektene bøyer seg for vekten fra takstolene)

Takstoler W-type, ca 14 grader (5 m spennvidde) som hviler rett ovenfor de stående lektene (altså cc 120). Taket blir et lett platetak, men takstolene dimensjoneres for et tungt tak i snøsonen 3 (bor lavland Sundsvall).

En spesiell bekymring jeg har er hvordan man gjør med en kortside som stort sett vil være helt åpen eller består av dører/porter: hvordan gjør man hvis det ikke er plass for skråbånd for å ta opp vindkrefter i sideveis retning?

Nå var det jo konstruksjonen jeg ville ha kommentarer på, men jeg tar gjerne imot tips på enkel grunn til dette bygget også. Hensikten er å oppbevare en campingvogn samt andre redskaper/kjøretøy i skjulet. Jeg kommer ikke til å støpe en plate, men vil ha det mer basic enn som så...

Dette høres veldig mye ut som uthuset jeg bygde i høst, jeg har samme dimensjoner på rammen og samme type takstoler og tak. Jeg har imidlertid en mellomvegg inne i uthuset, så vindkreftene i sidelengs retning er ikke noe problem i mitt tilfelle.

Grunnen lagde jeg ved å grave ned til fast mark, grunnlegge og jevne ut med 8-16 makadam og deretter mure to lag lecablokker (hvorav det andre laget stikker opp over bakken). Bunnsvillen er deretter skrudd fast i lecagrunnen med fasadeplugger.

En måte å håndtere "sidekreftene" på er å sette plater på veggene, som skrus inn i rammeverket. Utegips f.eks. stiver opp bygget bra tror jeg. (I alle fall i min garasje og stall)

Takk for svarene.

Ingen problem med å kjøre cc 120 på stående stendere synes dere?

Grave ned til fast mark tror jeg ikke er noe alternativ da det skal stå oppe på mark som allerede er "vendt" (ned til 1-1,5m dyp) en gang når vi gravde om avløpet for 5 år siden (så dessuten ligger det evt. avløpsrør der også). Hva tror dere om å kun jevne ut/padde noen desimeter grus og mure (én runde?) oppå det? Må kanskje løfte med jekk og justere på noen steder etter noen år men det kan jeg leve med.. dumt eller ok?

Angående sidekrefter: problemet med den veggen jeg snakker om er nettopp at det knapt blir noen vegg (kun åpning/port), kanskje et par desimeter til sammen på 5,5m..

Sett skråbånd i de veggbitene som blir igjen, du kan la strekningene gå opp i takstolene for å få bedre "feste".
Skru takplatene ordentlig så hjelper de til å flytte kreftene til den andre kortveggen.
Du kan eventuelt også komplettere med et diagonalt stag som sitter i takstolenes underarm, altså diagonalt over hele bygningen.

Har hatt problemer med å få tak i noen til å hjelpe meg å grave, så jeg trodde ikke at det skulle bli noe av dette i år. Men nå skal naboen leie en bobcat en uke, så jeg vurderer å gjøre grunnarbeidet selv. Så nå mottas gjerne tips igjen på enklest mulig grunnlegging for mitt skur. Gabbe1, ditt uthusbygg høres interessant ut, har du bare makadam som gulv inne i uthuset, eller har du støpt plate senere?

Jeg la litt singel, støpte en bjelke på ca. 30 cm dybde og murte 3 lag leca, deretter en liggende regel spikret fast, og så bygde jeg oppå det, armering i hvert lag. Jeg har pinnmo, så jorden drenerer bra. Noen små sprekker på 9 år. Det var ment å være kun en bod, men det ene førte til det andre, så nå er det isolert med 140mm i 2 etasjer. Verksted nede og maleratelier oppe.

Min avatar viser hvordan det ser ut.

TheJaff skrev:
Har hatt problemer med å få tak i noen til å hjelpe meg med å grave, så jeg trodde ikke at det skulle bli noe av dette i år. Men nå skal naboen leie en bobcat en uke, så jeg vurderer å gjøre grunnarbeidet selv. Så nå tas gjerne imot tips igjen på enklest mulig fundament for min bod. Gabbe1, ditt uthusprosjekt høres interessant ut, har du bare pukk som gulv inne i uthuset, eller har du støpt plate senere?
Jeg har pakket pukk 8-16, så la jeg noen cm steinmel på det og jevnet av før jeg la inn 33x33cm plater fra byggmax.

Jeg vil helst slippe å støpe sokkel og mure, samtidig som jeg synes det føles dyrt med f.eks. ALBA-element, og da må man jo dessuten ha en stor maskin som frakter/løfter på plass.. hva tror dere om følgende?:

- Grave bort et par decimeter og fylle/pakke med makadam
- Legge dreneringsslange rundt om
- med CC 240 enten bare kjøre steinplater direkte på marken (helst), alternativt grave ned søyler
- Kjøre trykkede doble stående 170x45 som kantbjelke med overlappende skjøter (får da automatisk en 90 bred svill å feste stående stendere i)
- Fylle opp med noen cm singel i etterkant inni/rundt (kanskje mest for utseende skyld)

Det er vel mao en "åpen søylegrunn" jeg funderer på men helst uten søyler :) Noen åpenbare problemer med dette? Kan bygningen til og med blåse av gårde om den ikke sitter fast i bakken?

Om det funker, så har jeg i så fall en ferdig kantbjelke som koster ca 1400kr, tar vel 1 time å sage/skru sammen samt er bærende med CC240 (hvis det trenger å justeres etter noen år).

Med tanke på vindlaster så ville jeg absolutt forankre bygningen i bakken på en eller annen måte.

Ja, jeg innser det når jeg tenker etter, så plintar blir nok aktuelt likevel. Men for øvrig, ingen andre tekniske ulemper du/dere kan komme på?

Jeg tror ikke trykkimpregnerte bjelker i pukk blir en kilde til problemer, men like stabilt som en murt sokkel blir det nok ikke. Men får du hele konstruksjonen høyt nok fra bakken med 170mm bjelker på høykant? Min sokkel er som sagt 40cm høy (hvorav halve er nedgravd).

Jeg kan også synes at det er penere med en pusset sokkel sammenlignet med trykkimpregnert treverk.

Jeg tenkte å ha fundamentene omtrent på høyde med bakkenivå, så på den måten vil resten av rammen være 17 cm over bakken (sammenlignet med dine 20 cm). Jo, det estetiske er jo en smakssak, men for meg fungerer det (dessuten kommer panelet ut 5 cm, og jeg kanskje senker det så bare 10 cm blir synlig, legg til litt gressvekst på det så :))

Liten statusoppdatering: jeg hadde flaks med at kommunen utførte litt grøftegraving med en 20-tonns maskin langs veien der vi bor, så jeg fikk to lastebiler fyllmasser samt forming og planering for en billig penge av dem. Nå er snart plintene på plass (bruker minigraveren til å grave dem ned) og i morgen kommer 12 tonn 0-40 bærelag som skal spres ut. 5 av 7 takstoler er dessuten allerede skrudd sammen. Noen ganger kan det gå fort når stjernene står rett...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.