Skal til helgen begynne å bygge et fundament til vår vedovn på kjøkkenet. Under tregulvet og trebjelkelaget finnes en torpargrund, og det ser ut som at det tidligere har vært et ovnsfundament på stedet (gulvet lappet og under undergulvet slutter et betongfundament cirka 10 cm under trossbunnen). Min plan er å sage opp gulvet og deretter støpe en armert betongplate for å jevne ut den eksisterende overflaten (tenkte meg cirka 10 cm tykk). Deretter mure opp med leca-blokk gjennom gulvet og til slutt støpe en tynnere plate i nivå med innergulvet. Er dette en korrekt måte å gjøre det på? Hvordan tetter jeg deretter mellom gulvet og fundamentet?
For en vedovn trenger du knapt støpe et fundament for bæreevnen sin skyld, de fleste jernovner veier under 100 kg. Murer du deretter med leca (eller hvorfor ikke lettbetong?) så holder du nede vekten ytterligere. Jeg har lignende løsning som deg, fundamentet oppbygd fra torpargrunnen. Jeg la syllpapp mellom fundamentet og de bjelkene jeg festet bjelkelaget i rundt fundamentet. For øvrig tettet jeg ikke mer enn det som ble av isolering og vindsperre. Når tregulvet deretter ble lagt, la jeg det tett mot fundamentet over gulv. Glippen mellom gulv og fundament fylte jeg opp med puss når jeg likevel pusset fundamentet. (ble litt rotete, spør om du ikke skjønner ;-)
Ok! Grunnen til at jeg vil ha et fundament er at gulvet svikter en del akkurat der jeg tenker å ha ovnen, og dessuten vil jeg mure delvis med murstein for å få litt varmemagasinering. Forskjellen er jo at jeg allerede har et gulv som skal få være igjen, og platen vil støpes gjennom hullet jeg sager opp. Men det burde gå an å gjøre på samme måte.
Jo, jeg er enig med deg. Dessuten er det ikke feil å gjøre det solid. Er det i tillegg en gammel torpargrund er det praktisk å slippe å rive ovnen hvis du trenger å rive gulvet og bjelkelaget. (Har selv gjort akkurat det).
Hvor mye plass har du i grunnen siden du trenger å mure opp med lecablokker?
Siden du skal støpe siste delen kanskje du kan lage formen litt pen og kle den på innsiden med syllpapp, og la den være igjen etter støpingen, da har du alle muligheter til å lage en pen overgang mellom formen og gulvet.
Hvor mye plass har du i grunnen siden du trenger å mure opp med lecablokker?
Siden du skal støpe siste delen kanskje du kan lage formen litt pen og kle den på innsiden med syllpapp, og la den være igjen etter støpingen, da har du alle muligheter til å lage en pen overgang mellom formen og gulvet.
Klikk her for å svare