C
Hvor kan man kjøpe koblinger for firkantprofiler?2017.10.7_16.25.31_4127.jpg
2017.10.7_16.22.29_8823.jpg2017.10.7_16.24.44_1956.jpg
Det ville være bra å ha for raskt å lage ramme konstruksjoner av firkantrør uten å sveise eller som prototype før man sveiser. Eller for å kunne justere konstruksjonen for forskjellige formål. Koblingene får gjerne være umalte og ha gjengete hull for skruer som man kan låse rørene med. Gjerne annet enn bare rette vinkler (f.eks. 45°).

Er på jakt etter noe som gjør at jeg bare trenger å kappe rørene, sette sammen delene og låse fast med skruer.

Har ikke lett på utenlandske sider ennå.

S
Ser ut til å være samme type koblinger som finnes til stillaser for å dekke båter, jeg kjøpte men de var i dim som bjelker, finnes ifølge søking på varehusene, så om de er for rundt eller firkantet vanskelig å spå om.

• Liker
Sedlund
  • Laddar…
C
Så faktisk noe som virker lovende.
1219_0.jpg 1220_0__rc02.jpg 1223_0.jpg
Visserlig aluminium, men burde gå å tre utenpå vanlige 40 mm x 40 mm (eller 25 mm x 25 mm) firkantede stålrør som finnes å kjøpe litt her og der.

Hvordan ville det fungere med vinkelkoblingene, siden du må gjærsage endene?
Det er ikke bare å kappe rett, siden profilene ville blitt for korte.

C
Mener du noen av disse bildene?
1223_1__rc05;-;.gif 1224_1__rc06;-;.gif
I begge bildene ser det ut som om man kunne stoppe i vinkelrett kuttede profiler langt nok inn for å låse dem med skruene eller kutte mer tilpasset til koblingen for å få profilen litt lenger inn.

• Liker
Niic00007
  • Laddar…
Jeg oppfattet at man skulle bygge en prototype for å teste konstruksjonen og at man skulle bruke de samme kappede profilene til sveisingen, noe som ikke vil gå, fordi det vil mangle materiale i vinklene.

Min gjetning er at de to ovennevnte koblingene er for aluminiumprofiler. Er det aluminiumprofiler du har tenkt å bruke?

C
Jeg må leve med å ha koblingene permanent montert og ikke kunne erstatte dem med sveisefuger. Jeg hadde tenkt å bruke stålprofiler, men hvis det ikke skulle gå, får jeg vurdere aluminiumprofiler i stedet. Det finnes 4 bildegallerier med brukseksempler. Dessverre er alle bildene i frimerke-størrelse og viser bare runde rør. Vanskelig å avgjøre hvilket metall det er, men jeg antar at noen av rørene er av stål.

Hadde tenkt å feste konstruksjonen i et betonggulv, men føttene for firkantrør mangler skruehull, noe føttene for runde rør ser ut til å ha:
1231_0__rc13.jpg 1206_0__rr28.jpg
Tenkte derfor å prøve å sage opp endene på firkantrørene i hjørnene, varme med blåselampe, brette ut de 4 sidene til føtter og bore skruehull.

Sist redigert:
Det du søker går under "rørskjøt for firkantrør" litt avhengig av hva du leter etter.

JK rostfritt produserer detaljer, husker ikke hva de har i sortiment.

Et alternativ er å besøke lokalt sveiseselskap, det gjør vi hvis vi ikke har tid til å sveise egne skjøter/koblinger.

Mvh P-A

• Liker
Uldis
  • Laddar…
Jeg kom nettopp på at til min kapellbil har jeg vinkler for 25•25 mm rør, kan prøve å finne ut hvor de får sine fra, sannsynligvis sveises de på bestilling.

C
Har sett på JK Rostfritt men ikke funnet det jeg leter etter, f.eks. kobling for et gjennomgående rør samt ett eller to rettvinklet tilkoblende rør. For øvrig ser deres nettbutikk ut til å ha mye å ønske; først må man velge mellom "PRODUKTER 1", "PRODUKTER 2", "PRODUKTER 3" og "PRODUKTER 4". Går man inn på det sistnevnte må man velge mellom "Kategori 1", "Kategori 2", "Kategori 3", "Kategori 4" og "Uterom / Carport". Denne ser derimot ut til å passe mine tiltenkte firkantrør, om enn unødvendig dyrt med rustfritt:
000_040_12_VM_pa_01_-700x850.jpg 000_040_12_VMDX_pa_01_-700x850.jpg 000_040_12_VMD_pa_01_-700x850.jpg

C
Fant en annen nettbutikk som har like, men dyrere og dessuten høyere moms (kanskje fordi de selger fra Nederland eller Belgia). De har i det minste bilder av koblingene med rør:
189-1-kl_1.jpg 189-2-kl_1.jpg 189-5-kl_1.jpg

• Liker
Uldis og 1 annen
  • Laddar…
Krilleman
  • Liker
Nick_se og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.