Jeg har et nyere hus i "hvit lettbetong" med 100 mm isopor + puss som fasade. Nå skal jeg bygge en tilbygging med leca-vegger. Jeg vil altså koble en leca-vegg vinkelrett ut fra min pussede fasade. Leca-veggen skal pusses utvendig med samme puss som eksisterende vegg. Jeg har støpt en plate på mark for tilbyggingen.
For at veggen som blir tre meter høy skal bli stødig, tenkte jeg å bore inn armeringsjern gjennom puss og isopor inn i lettbetongen hvert tredje skift.
Hvordan gjør jeg der leca-veggen møter pussen?
- Skjær et 250 mm bredt spor og fjern puss og isopor slik at enden på LECA møter lettbetong? (Slitsomt og vanskelig å gjøre pent? Skal jeg i så fall lime lecaen mot lettbetongen?)
- La lecaen slutte med en tynn spalte mot pussen og legg en elastisk fuge imellom. (Enkelt)
- Legg mørtel på lecaens kortside og la lecaen feste ved pussen? (Også enkelt, men hva skjer hvis den støpte platen setter seg? Da vil vel pussen bule...)
Hvordan ville en proff løse dette?

Lite henger på størrelsen på tilbyggingen og grunnforholdene. Hovedprinsippet er at tilbyggingen isoleres fra den eksisterende ved hjelp av en bevegelsesfuge. Tilbyggingen bør ha en fundamentering som gjør at den ikke beveger seg annerledes enn den eksisterende bygningen. I dette tilfellet burde du kunne fjerne pussen på det gamle huset slik at lecamuren kommer tett inntil isoporen og deretter sette en mykfuge mellom gammel og ny puss. Det er nok ikke superenkelt å få det pent.

Buggarn, skisser på noe liknende. Lettebetong i eksisterende bygning og lettbetong eller leca OG tre i tilbygg. Tretak nærmest eksist vegg og leca i resten. Blir typ 50/50.

Hvordan kom du frem til at du bygger med leca og ikke lettbetong? Interessert i hvordan tankene dine gikk.

Hvordan gjorde du med den nye "platen på mark". Festet du den nye med jern i den eksisterende platen? Eller lar du den "bevege seg fritt"? Jeg har sett indikasjoner på at det kan være bra å la den bevege seg fritt pga setninger. Jeg antar at vi snakker fra noen mm til kanskje til og med en tomme? Men det avhenger sikkert av om man bor på fjellknaus (som jeg) eller om man bor midt oppe på 50 m løs sand eller liknende. Avhenger av antar jeg.

Jeg tenker sånn her. Siden lettbetong er flink til å suge vann så vil jeg at de to bygningene er separert. Da er det vanskelig/umulig for fukt å vandre fra den ene bygningen til den andre. Dette pga feilbygging eller vannlekkasje (på en eller annen måte).

Mitt problem nå er at jeg ikke helt får hodet rundt hvordan jeg løser møtet mellom den nye treveggen og eksist vegg (puss+lettbetong). Siden jeg bygger med tre akkurat der tror jeg at jeg vil ha så lite (ingen!) anleggsflate mellom eksist vegg og den nye veggens lekter. Jeg tenker meg en solid mykfuge ved hjelp av en eller annen type sprøyteisolering eller annet ekkelt og miljøfarlig. Det går an å bruke stålregel men jeg vet ikke om man _får_ bruke disse i yttervegger pga konstruksjonsmessige årsaker.

Plata på mark er helt frittstående fra husets plate. Jeg la asfaltpapp mellom ny og eksisterende plate. Plata ble støpt i høst, og jeg håper den har satt seg i løpet av vinteren. Grunnen til at jeg bygger i LECA er bl.a. at jeg har lecablokker til overs fra et annet prosjekt. Dessuten kan jeg pusse den med samme puss som huset. Mellom ny lecavegg og eksisterende pussvegg blir det som du foreslår, en eller annen type isolasjon, fugeskum el lignende.

Når jeg murer lecaveggen, tenker jeg å legge armering hvert tredje skift. Jeg vurderte å la denne gå inn gjennom isolasjonen til lettbetongen i den eksisterende veggen. Dvs. bore hull gjennom puss, isolasjon og ca. 10 cm inn i lettbetongen. Hensikten er å avstive lecaveggen, men jeg er ikke sikker på om det er en god idé. Hvis plata begynner å bevege seg, vil armeringen bryte mot pussen? Sannsynligvis er det bedre å la tilbygg være helt separat.

På mitt tilbygg blir en vegg av leca, de andre to er skyvepartier, så stabiliteten i bygningen må komme fra lecaveggen, to limtresøyler, taket og evt. feste i eksisterende bygning. For noen uker siden målte vi 35 sekundmeter i vindkastene her. Da blir man litt ettertenksom.

Jeg er bare glad amatør. Men, om du har en bygning som veier et antall tusen kg og bakken setter seg og du har armering som "drar" i eksisterende vegg så trenger man kanskje ikke å være rakettforsker for å forstå at det kanskje blir sprekker siden det vil sitte som fjell i den eksisterende veggen.

Min vegg kommer til å være festet ved eksisterende vegg med lettbetongskrue størrelse større. Eventuelle setninger kommer jo til å dra skruene ut av veggen men sannsynligvis ikke forårsake noen skade annet enn at ting virkelig vil sitte fast. Kanskje kan man jobbe med kjemankre men jeg tror ikke det kommer til å være nødvendig. Kanskje. Men men. Early days. :thinking:

Jeg kommer til å ha skyvepartier og faste partier størrelse større som du men det kommer til å være i den delen der veggen er bygget i tre. Så innfestingene kommer til å skje i trelekter.

Ja. Det blåser. Ja. Det skal forsterkes etter alle kunstens regler. Ofte når jeg leser så står det at "man kan" forsterke. At produktene liksom er forberedt for dette, men de ser ut til å overlate beslutningen til utføreren. Sannsynligvis fordi det i enkelte tilfeller er helt unødvendig. Men, som glad amatør har man jo dårlig oversikt.

Hvordan løste du plata og eksisterende drenering? Lot du den være eller? Platene havner jo på forskjellige dyp.

Løsningen med armering inn i eksisterende vegg skulle bestå av totalt 8 stk 10 mm armeringsjern som jeg har tenkt å sikre med kjemiske ankre. Hullene i pussen tenkte jeg lage større, kanskje 14 mm. Da burde det finnes bevegelsesrom og ingen brudd oppstå. Tenker likevel ikke å gå for denne løsningen da jeg ikke vil lage så mange hull i pussen.
Da jeg bygde forberedte vi noen "harde flater" for eventuell innfesting av markise. Det er flater der isolasjonen er erstattet med lettbetong. Vi sagde 10 cm tykke plater av lettbetong som ble limt i den bærende lettbetongveggen. Disse flatene ble deretter pusset sammen med resten av veggen. Når man banker, hører man på lyden hvor disse flatene finns. Her tenker jeg å feste takkonstruksjonen med lange grove gjengestenger og kjemiske ankre. Men kun slik at horisontale krefter kan tas opp. Jeg lager hullene i bjelken ovale og bruker store monteringsskiver. Strammer ikke hardt, men låser mutteren med kontramutter.
Din løsning med lettbetongskrue fungerer sikkert, men husk at du ytterst har et lag puss og deretter isolasjon. Belaster du flaten ved å ha for liten anleggsflate/stramme skruene for hardt risikerer du kanskje å skade pussen?
Jeg har ikke gjort noe med eksist. drenering. Jeg støpte platen rett over røret. Blir det problemer der, så er det sannsynlig at jeg allerede ligger nedgravd betydelig dypere enn dreneringen...
Den nye platen ligger på sprengsteinslag i skråning. Ingen annen drenering. Regnvann fra tak ledes til steinkiste.
Lykke til med ditt bygge.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.