Hei!
Hvordan går man frem når man skal koble en ovn til skorsteinen når det sitter innsatsrør i (se bilde)
Min tanke var å prøve å "mure" igjen isolasjonen og sette en rørstuss som vanlig i inngangen, er det riktig tenkt?
bilde 1 viser hvordan det ser ut i røykgangen og bilde 2 hullet for å koble til ovnen.
Mvh kristofer
Hvordan går man frem når man skal koble en ovn til skorsteinen når det sitter innsatsrør i (se bilde)
Min tanke var å prøve å "mure" igjen isolasjonen og sette en rørstuss som vanlig i inngangen, er det riktig tenkt?
bilde 1 viser hvordan det ser ut i røykgangen og bilde 2 hullet for å koble til ovnen.
Mvh kristofer
Kjøp et røkrør/stuss i stål som er L-formet. Sørg for at den akkurat kan settes inn i det rustfrie innsatsrøret, kanskje 10-20 cm. Tett ved å dreie hardt med glassfiberrep for formålet. Murer deretter stussen fast. Trolig må du lage en større åpning i murpipa for å kunne utføre arbeidet.
Enig med @Claes Sörmland
Kan du få tak i en bottenkona til innsatsrøret så bør det ellers være mulig å montere en slik nedenfra, selv om man normalt setter på konen først og røret deretter.
Les installasjonsanvisningene for et valgfritt innsatsrørsystem så ser du hvordan det er tenkt å monteres.
Bunnkonene er ingen spesielt avansert greie, så måler du diameteren på røret innvendig så er det bare å kjøpe en kone for den rørdiameteren.
Du bør også sjekke at innsatsrøret er beregnet for røykkanel. Det finnes enklere innsatsrør for annen ventilasjon.
Les installasjonsanvisningene for et valgfritt innsatsrørsystem så ser du hvordan det er tenkt å monteres.
Bunnkonene er ingen spesielt avansert greie, så måler du diameteren på røret innvendig så er det bare å kjøpe en kone for den rørdiameteren.
Du bør også sjekke at innsatsrøret er beregnet for røykkanel. Det finnes enklere innsatsrør for annen ventilasjon.
En annen ting. Husk at feieren må kunne få ut sotet fra kanalen. Det vil si at du må ha en gasstett sotluke som kan åpnes i røkrøret som kobles til stussen. Feieren vil helst kunne se rett inn i røkrøret. I verste fall kan han feie gjennom ovnen hvis konstruksjonen er egnet for det.
Takk for svar alle.
Bottenkona høres ut som en smidig løsning på problemet, men hvordan får man det tett mellom røret? Er jo ikke ekstremt mye plass å jobbe på
Når jeg kobler til ovnen så tenkte jeg meg et 90 graders røkrør med luke på.
Bottenkona høres ut som en smidig løsning på problemet, men hvordan får man det tett mellom røret? Er jo ikke ekstremt mye plass å jobbe på
Når jeg kobler til ovnen så tenkte jeg meg et 90 graders røkrør med luke på.
Nå er det evigheter siden jeg dro inn innsatsrør sist, men så vidt jeg husker så smurte jeg på en masse pannkitt på konen og trykket på slangen utenpå. Deretter fylte jeg rommet rundt skjøten med mørtel før jeg murte igjen arbeidshullet.
Det finnes en schematisk tegning på hvordan det skal se ut på soliducts hjemmeside:
https://soliduct.se/skorstensrenovering
og en beskrivelse av hvordan arbeidet utføres:
https://soliduct.se/installation-insatsror
Du må jo gjøre det litt annerledes siden røret allerede er på plass, men sluttresultatet bør bli det samme for å få funksjonen riktig.
Det som ikke vises der er selve tilkoblingen til ildstedet. Nedenfor konen skaper du en plass i murstocken som er nøye slammet på alle flater og har en inmurningsstos på riktig høyde. Hvis du ikke har renseluke på det utvendige kaminrøret som du har tenkt, går det også an å sette en luke inn til dette rommet. Vanlig for vedovner og andre former for baktilkoblede ildsteder.
Det finnes en schematisk tegning på hvordan det skal se ut på soliducts hjemmeside:
https://soliduct.se/skorstensrenovering
og en beskrivelse av hvordan arbeidet utføres:
https://soliduct.se/installation-insatsror
Du må jo gjøre det litt annerledes siden røret allerede er på plass, men sluttresultatet bør bli det samme for å få funksjonen riktig.
Det som ikke vises der er selve tilkoblingen til ildstedet. Nedenfor konen skaper du en plass i murstocken som er nøye slammet på alle flater og har en inmurningsstos på riktig høyde. Hvis du ikke har renseluke på det utvendige kaminrøret som du har tenkt, går det også an å sette en luke inn til dette rommet. Vanlig for vedovner og andre former for baktilkoblede ildsteder.
Og la deg ikke friste til å lage et stort hulrom her. Det blir bare et samlingspunkt for mye aske på grunn av lavere røykgasthastighet. Hold diameteren i samme størrelsesorden som øvrige kanalen.PNO skrev:
Det som ikke vises der er selve tilkoblingen til peisen. Under konen så lager du et rom i murverket som er nøye slammet på alle overflater og har en innmuringsstuss på riktig høyde. Om du ikke har renseluke på det utvendige kaminrøret som du har tenkt deg, så går det også å sette en luke inn til dette rommet. Vanlig for vedovner og andre former for baktilkoblede peiser.
Klikk her for å svare


