Hei,
Vi ønsker å sette inn en peis i stuen og har derfor hatt feieren hjemme for å inspisere den gamle skorsteinen. Det fantes da to mulige løsninger hvorav den ene tiltalte meg mer enn den andre. Begge løsningene inkluderer røykanaler som fortsetter ned i kjelleren.

Alternativ 1
Dette alternativet tiltaler meg mest da det dels er midt på murstocken hvilket jeg synes blir penest. Men fremfor alt fordi den røykanalen er tidligere renovert og det sitter en slags stålrør i den allerede. Problemet da blir imidlertid at stålrøret fortsetter ned i kjelleren og må derfor kappes og hullet ned må mures igjen. Jeg lurer derfor på om noen har tips om hvordan man kan tenke rundt kapping og tilkobling til ny peis?

Alternativ 2
Den høyre røykanalen er ledig og kan brukes. Den fortsetter også hele veien ned i kjelleren og må derfor også mures igjen under hvis den brukes. Imidlertid er den i dårligere tilstand, hvorfor feieren anbefaler at man setter inn en slange og isolerer rundt den. Ulempen som jeg ser det er dels at det kanskje ikke blir pent da det ikke er midt på murstocken samt at det virker kostbart å renovere røykanalen.

Hva tenker dere om dette, fordeler og ulemper? Noe å tenke på?

Takk på forhånd!

Hei, hvordan ble det med dette. Har omtrent som du

G Glenn12 skrev:
Hei, hvordan ble det med dette? Har omtrent som deg
Hei, det ble alternativ 1. Men det viste seg at når jeg tok hull i murstocken så var det ikke et stålrør, men det var kompositt, så det gikk enkelt å sage av. Tettet med Rockwoll steinullisolering rundt røret både oppover og nedover og muret igjen. Ble godkjent uten anmerkning.

• Liker
Glenn12
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.