Jeg tenkte å bygge et overbygg/forstkuv ved inngangspartiet på huset og lurer på hvordan taket skal kobles til fasaden?

Må man sage bort en bit av fasaden og skyve inn en drypplist som leder vannet ut til overbygget, eller går det an å gjøre det på en annen måte?

Det er stående låskledning på huset, så hvis man bare bygger "rett mot" veggen så blir det jo sprekker inn mot veggen ved den underliggende kledningen.

Noen som forstår spørsmålet mitt?

/ Jocke

Du tar av lokkene og sager et 5-8 mm dypt spor med en sirkelsag i bunnbordene. I dette sporet monterer du en plate som ligner på et vindusbeslag (men med bakkant cirka 10 cm høy) som leder vannet ut på taket. Skjær deretter lokkebordene med en 15-25 graders vinkel og en lengde slik at de går ned noen cm over platen og klemmer fast denne.

• Liker
rockin_john
  • Laddar…
Takk for ditt svar voljma.

Som du skriver så er det sikkert den beste måten å gjøre. En ting som gjør det vanskeligere, er at det er et 2-planshus. Så det er ganske vanskelig å montere bort listene, da noen strekker seg helt opp til taket.

Kan man ikke bare kutte listene rett av med sirkelsagen, slik at bladet går inn 5-8mm inn i bunnbordene?
Så stikker man inn metallet som du sier og skrur/spikrer fast metallet i bunnbordene så det sitter fast. Da har man metallet festet.

Kan man ikke så tette med en streng tetningsmasse? Eller trengs ikke det steget i det hele tatt?

Visst kan du gjøre det. Bare sørg for å skråstille bladet så lokkene kappes i 15-25 graders vinkel så du får en dryppkant. Olje og male endetræet og sagsporet før du setter på platen. Å sette på tetningsmasse er kanskje ingen dum idé men ikke noe jeg har gjort på mitt hus.

/V

det pleier å gå an å kappe lokklekten uten å måtte løsne dem helt. Bøy dem litt ut med et brekkjern, såpass at det går an å sage dem av. Deretter kan du bøye dem litt mer i underkanten, så kanskje nederste spikeren slipper. Da kommer du til med sirkelsagen og platen under dem.

Beklager for vekking av en gammel tråd :)
Dette var akkurat hva jeg lette etter.
vojma hva kalles slik plåt som du beskriver?
Så lurer jeg på hvordan det blir med festing av lokkene etter at man har kappet disse? Vil det eksisterende cc 60 målet mellom spikerreglene være nok?
Hvis man kapper et lokk rett under en spikerregel, kommer jo neste innfesting først 60 cm ned, blir ikke det for lite til å feste lokket? Eller blir det slik at man under blekket må rive inn til tømmerstokken og spikre opp nye regler, isolere, vindtett etc.?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.