Våre arkitekter har tegnet en helt fantastisk oppbevaringsvegg/bokhylle 17 meter lang langs hele husets nordvegg! 
Som materiale ble knivskåret eikefiner eller valnøttfiner foreslått. Som det ble forklart for meg, innebærer knivskåret finer at man skjærer et tynt lag rundt hele stammen for å få store hele finerbiter. På denne måten unngår man finer der man ser "staver" limt ved siden av hverandre.
Høres som sagt kjempestilig ut, men jeg antar at prisen også er "kjempestilig".
Knivskåret valnøttfiner antar jeg er enda dyrere enn eik. Noen som vet hvor man kan se på og kjøpe disse i Oslodistriktet? En pekepinn om prisnivået kontra vanlig finer hadde heller ikke vært dumt.
Som materiale ble knivskåret eikefiner eller valnøttfiner foreslått. Som det ble forklart for meg, innebærer knivskåret finer at man skjærer et tynt lag rundt hele stammen for å få store hele finerbiter. På denne måten unngår man finer der man ser "staver" limt ved siden av hverandre.
Høres som sagt kjempestilig ut, men jeg antar at prisen også er "kjempestilig".
Ikke for å være pirkete, men du kan ikke bygge en bokhylle i finer. Finer er et tynt lag (deler av mm opp til noen mm tykt) som limes mot noe annet, typisk spon eller MDF-plate. Alternativt tar man mange lag med finer og limer dette sammen til en kryssfinerplate.
En 17 m lang bokhylle kledd i valnøttfiner er sannsynligvis pent, og det trenger ikke å bli dyrere enn resten av huset. Fordi det er så tynne lag, blir det ikke så mye volum, og slike ting pleier å bli priset / m3. Sjekk med arkitektene deres om de vet noen som kan bygge den (og til hvilken pris). Noen ganger føles det som at nettopp arkitekter ikke helt tenker hele veien, som at det går an å gjøre det på en fornuftig måte og til en fornuftig pris.
Hvis dere bare skal sjekke pris på materialer, kan dere kontakte Fanerkompaniet i Värtahamnen. Vet ikke om de har akkurat valnøtt, men de har ganske mye å velge mellom. Et annet alternativ er Traimporten, jeg mener de har finer.
www.traimporten.se
En 17 m lang bokhylle kledd i valnøttfiner er sannsynligvis pent, og det trenger ikke å bli dyrere enn resten av huset. Fordi det er så tynne lag, blir det ikke så mye volum, og slike ting pleier å bli priset / m3. Sjekk med arkitektene deres om de vet noen som kan bygge den (og til hvilken pris). Noen ganger føles det som at nettopp arkitekter ikke helt tenker hele veien, som at det går an å gjøre det på en fornuftig måte og til en fornuftig pris.
Hvis dere bare skal sjekke pris på materialer, kan dere kontakte Fanerkompaniet i Värtahamnen. Vet ikke om de har akkurat valnøtt, men de har ganske mye å velge mellom. Et annet alternativ er Traimporten, jeg mener de har finer.
www.traimporten.se
Takk frasse, for input.
Og selvfølgelig mente jeg (underforstått trodde jeg
) at finéren skal være limt på en MDF-plate. Har til og med ringt fanerkompaniet og det viste seg at det ikke skilte mer enn ca 200:- på en finérplate (ca 5kvm med eller uten MDF-board) mellom eik og valnøtt.
Og jo, arkitekter er flinke på visjoner, det er jo derfor man leier dem.
Hadde et møte med arkitekt og konstruktør her om dagen. Konstruktøren hevdet at huset ikke gikk an å bygge (om man ikke var multimillionær, typ), arkitekten syntes at konstruktøren var motstridig og ikke ville drive med problemløsning. Vi satt selv i midten og syntes nok at huset burde gå an å bygge (det er ikke så ekstremt i det hele tatt). Det gjelder bare å finne den beste, billigste løsningen eller den mest optimale balansen mellom "best" og "billigst".
Det samme gjelder med skap/bokhyller. Innbiller meg at hvilket som helst noenlunde dyktig snekkeri (gjerne en kjøkkenprodusent) kan lage vår oppbevaringsvegg. Det gjelder som sagt "bare" å lete. Vi begynner med den finsnekkeren vi har brukt tidligere og leter så videre om vi ikke kommer overens.
Og jo, arkitekter er flinke på visjoner, det er jo derfor man leier dem.
Det samme gjelder med skap/bokhyller. Innbiller meg at hvilket som helst noenlunde dyktig snekkeri (gjerne en kjøkkenprodusent) kan lage vår oppbevaringsvegg. Det gjelder som sagt "bare" å lete. Vi begynner med den finsnekkeren vi har brukt tidligere og leter så videre om vi ikke kommer overens.
Rundt hele stammen høres ut som sksvarvet finer, ofte brukt til kryssfinerproduksjon, årringene danner da store svingete mønstre som kan se unaturlige ut. Knivskjæring pleier å gjøres på stokkhalvdeler eller fjerdedels stokker for å gi en mønsterstruktur som mer svarer til bord. Se f.eks. https://www.holmtravaror.se/faner/Hemmakatten skrev:
Våre arkitekter har tegnet en helt vidunderlig oppbevaringsvegg/bokhylle 17 meter lang langs hele husets nordvegg!
Som materiale ble det foreslått knivskåret eikefiner eller valnøttfiner. Som det ble forklart for meg innebærer knivskåret finer at man skjærer et tynt lag rundt hele stammen for å få store hele finerbiter. På denne måten unngår man finer hvor man ser "staver" limt ved siden av hverandre.
Høres som sagt kjempeflott ut, men jeg antar at prisen også er "kjempeflott".Knivskåret valnøttfiner antar jeg er enda dyrere enn eik. Noen som vet hvor man kan se på og kjøpe disse i Oslo-området? Et hint om prisnivået kontra vanlig finer hadde ikke vært dumt.
Klikk her for å svare