Vil gjerne kløyve en limtrebjelke så den spiller med hensyn til helling med takstolene. Det vil være 9 graders helling. Fungerer det uten at LTB blir betydelig svekket?

LTB: 90x270

Uterom, kanalplast, 4 meter mellom stolpene

• Tegning av en limträbalk (90x270) og takstol (45x195) som viser hvordan de kan klyves for å passe 9 graders takvinkel.
E
Det kommer an på belastningen, men noen produsenter pleier å mislike at man kløver øverste og nederste lamellene i bjelken. Kan du ikke flytte opp takstolene og kløyve en kile på bjelken i stedet?

• Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
E epw skrev:
Det avhenger selvsagt av belastningen, men noen produsenter pleier å mislike at man klyver øverste og nederste lamellene i bjelken. Kan du ikke flytte opp takstolene og klyve en kile på bjelken i stedet?
Takk for svar.

Jo absolutt. Kile kunne vært en variant.

OM jeg klyver så ville LTB:en bli 265 som høyest og 250 som lavest.

• Trebord med hvitmalt overflate og synlige skruehull på siden, del av et byggeprosjekt.
Selv om jeg ville heller la takstolene hvile på stolpene..........Det er jo i så fall mer normalt å skråkapper disse litt så de hviler på en plan stolpe.

S Stefan1972 skrev:
Men jeg ville jo heller la takstolene hvile på stolpene..........Det er jo i så fall mer normalt å skråkutte disse litt så de hviler på en plan stolpe.
Mener du iflg. bildet?

• Tegning av en t-formet struktur med to grønne rektangler, den øvre delen skrått vinklet på toppen av en loddrett del.
Ja og så jekke ut en kile i takstolen så den hviler plant. Det er vel så man pleier å gjøre, og så som du har tegnet, la takstolen gå ut en bit så man har noe å legge tak på. Ellers får du jo bare tak fram til stolpen.

S Stefan1972 skrev:
Ja och så ta ut en kile i takstolen slik at den hviler plant. Det er vel slik man pleier å gjøre, og så som du har tegnet, la takstolen stikke ut litt slik at man har noe å legge tak på. Ellers får du bare tak frem til stolpen.
Sånn har jeg det i dag, men det kommer ikke til å fungere med denne nye konstruksjonen.
Uansett kommer jeg ikke til å kløyve LTB:en. Takk for alle svar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.