Hei!

Jeg er i startgropene med å begynne installasjonen av et passivt platongulv (platon multi) i vår tilbygg. Platon systemet skal installeres på grunn av at betongen tørker sakte og vi nå ikke lenger orker å vente med å legge gulvet.

Problemet er at jeg "tilfeldigvis" skar av diffusjonssperren som sitter i veggen og gikk ut på gulvet (Se bilde), dette for å kunne tette vinkelen mellom vegg/gulv med Platon Skjøtebånd (Se bilde, blå tape). Men innser nå at det kanskje ikke var så smart da det nå kanskje oppstår en risiko for lekkasje av fuktig luft via vinkelen vegg/gulv der jeg skar av plasten.

Mest bekymret/engstelig for fremtidige fukt/muggsopp-problemer i veggen på grunn av at fuktig innendørs luft finner veien ut i yttervegg i glipen mellom vegg/gulv på grunn av at jeg skar av plasten.

Hvordan løser jeg dette problemet på beste måte?

Blir det tett nok når man monterer den blå butyltapen?

Eller skal jeg forsøke å sage opp 1-2 cm av veggen i nederkant for å nå diffusjonssperren og prøve å feste/tette den med butylfug på betonggulvet?

Eller skal man bare legge en ekstra fug i vinkelen/gulvet?

Takk på forhånd // Joakim

• Blå butyltape brukt til å tette mellom vegg og betonggulv etter at en diffusjonssperre har blitt kuttet under installasjon av Platon-system.
  • Veggens nedre del med en avskåret diffusjonssperre, viser detaljer av skruer og platen ved overgangen til betonggulvet.
Sist redigert:
Hei! Litt tilbakemelding da, jeg kuttet av osb-platen ca 12mm fra gulvet, kom da til diffusjonssperren/plasten og la en streng med Platon Fugemasse (butylfug) mellom betongen og plasten. Det ble tett og ser ut til å fungere fint, ble jo ikke verre enn før i alle fall, og nå står heller ikke osb-platene på gulvet... så nå er det vel bare å fortsette med platongulvet og så legge selve gulvet!

// Joakim

• OSB-plate hevet fra betonggulv med Platon Fogmasse fylt mellom. Skruer synlige i platen, plastlag under for tetting.
  • Liker
Skånepöjk
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.