Jeg har sett bilder der man har en kloss mellom dørkarm og sokler. Formentlig fordi karmen og sokkelen har ulik tykkelse. Jeg synes det ser ganske bra ut.
Jeg hadde tenkt å bruke bare karm og sokkel (kjøpt fra Gapro - 15 mm).
Nå viser det seg at karmene har en innfasing der de møter sokkel. Med andre ord er sokkelen tykkere der de møtes.
Hvordan løser man dette på best måte? Er eneste alternativet å bruke klosser?
Hvor kan man kjøpe slike?
Jeg hadde tenkt å bruke bare karm og sokkel (kjøpt fra Gapro - 15 mm).
Nå viser det seg at karmene har en innfasing der de møter sokkel. Med andre ord er sokkelen tykkere der de møtes.
Hvordan løser man dette på best måte? Er eneste alternativet å bruke klosser?
Hvor kan man kjøpe slike?
Det er et alternativ jeg har vurdert. Jeg har testet å fase av kanten men har ikke blitt helt fornøyd. Litt fugemasse kan nok gjøre det bedre.
Har lett litt på nettet og sett at de også kalles for sokkelkloss.
Har lett litt på nettet og sett at de også kalles for sokkelkloss.
Jeg har for meg at det finnes i velassorterte byggevarehus. Jeg har for meg at produsenten også lager dørbuer. Kan ikke komme på mer enn at jeg har sett det på Silvanbygg, tror jeg det var. Man er jo og løper rundt i hver byggevarebutikk man ser... ;-)
Det var lettere å finne nå når jeg hadde riktig søkeord "sockelkloss". Både Gapro og Moelven hadde dette i sitt ordinære sortiment.
Sokkelkloss, eller fotkloss som det også heter, finnes på metervare hos velassorterte trelastforhandlere. Har før alltid blitt brukt som avslutning uansett om det var nødvendig eller ikke. Gir et mye bedre helhetsinntrykk. 
Klikk her for å svare