Hei!
Vi holder på å renovere i kjelleren og tenkte å friske opp med litt veggstein på en vegg og deretter legge tapet på de resterende. Noen som har erfaring med hva som gjelder?

Det ser ut som veggen er behandlet tidligere og deretter malt med hvit maling. Skal man male om eller gjøre noe før jeg setter opp tapet eller veggstein? I hjørnet på bildet har malingen flaket av, og jeg har også skrapt bort litt av denne.

Takk på forhånd 😊

• Vegghjørne med flassende hvit maling og grønn bakgrunn synlig, i en kjeller. To stikkontakter og treverk langs gulvet.
H HDxtreem skrev:
Hei!
Vi holder på å renovere i kjelleren og tenkte å friske opp med litt veggtegl på en vegg og deretter legge tapet på resten. Noen som har erfaring med hva som gjelder?

Det ser ut som veggen er behandlet tidligere og deretter malt med hvit maling. Skal man male om eller gjøre noe før jeg setter opp tapet eller veggteglet? I hjørnet på bildet har malingen flasset av, og jeg har skrapet bort litt av denne.

Takk på forhånd 😊
Ingen forslag eller ideer?

BirgitS
Om det er en kjeller på uisolert plate så er det risiko for at fukt vandrer opp i veggene og da vil en tapet bli fuktskadet nederst. I slike tilfeller anbefaler man maling med fuktgjennomtrengelig maling, f.eks. silikatmaling. Om nåværende maling er av en annen type så bør man fjerne den først.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det er en kjeller på uisolert plate så er det risiko for at fuktighet vandrer opp i veggene og da vil en tapet bli fuktskadd nederst. I slike tilfeller anbefales det å male med fuktgjennomtrengelig maling, f.eks. silikatmaling. Hvis nåværende maling er av en annen type, bør man fjerne den først.
Takk ok, litt usikker om platen er uisolert. Huset er bygget i 1974 og ingen tegn på fukt har vist seg i løpet av de 2-3 årene vi har bodd her. Kjelleren er oppvarmet så antar at sjansen er liten da for dette?

BirgitS
Da var det nok veldig uvanlig med isolert plate i kjeller. Så kan jo en tidligere eier ha pigget opp platen, isolert og helt på ny betong i og for seg. Hus som står på veldrenert og tørr mark, for eksempel øverst på et berg, har jo mindre fuktproblemer enn hus som ligger lavt på leirmark.

Tapet er jo relativt billig så det er jo ikke hele verden om den begynner å løsne etter noen år.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.