Referanser om dette?
Vi skal ha 1x7 (21x170) som kledningsbord, så en tynn ribb panel 20x45 øverst. Og tenkte eventuelt å kjøpe 170 tømmer fra byggmax... Men så finnes det jo de som mener at kvaliteten....  :-/

Forresten, hvor mye 170mm panel går det per kvm?

Grovt sett 1/0,17=5,88 løpemeter. Nå måler man bredden på panelen på baksiden, (om jeg husker riktig, noe jeg sjelden gjør), så det kan bli litt mindre løpemeter per kvadratmeter, men det burde være marginal forskjell.

mvh
David

Det eneste måten å vite om panelet på ditt Byggmax er bra eller ikke er å dra og se på det, ta med noen som kan tre om du ikke kan selv.

En ting er sikkert, du er ikke garantert noe bedre panel om du drar til f.eks. K-Rauta, Beijer eller Bauhaus og betaler 30% mer. Alt er saget fra samme (billige) virkesklasse. Deretter er det jo viktig at håndtering og oppbevaring går riktig for seg, slik at ikke virket ødelegges før du rekker å kjøpe det.

Ting å se etter er som vanlig retthet, hvordan kvister ser ut, fuktighetsinnhold, tette/spredte årringer osv.

/T

Jeg er enig - det trenger ikke i det hele tatt være feil på trevirket på byggmax.

Ok bra takker..

Et eksempel fra virkeligheten...

Skulle i går handle en del material til kjøkkengulvet, lekter, glespanel mm. Dro først til K-Rauta for å kjøpe litt VVS-utstyr og sjekke treverket. VVS-utstyret var utsolgt, det samme var de byggbeslagene jeg skulle ha. De fleste 45*195 så ut som propeller og lå i et skikkelig rot som ikke fremmer rettheten, etter å ha sett på mange hadde jeg bare funnet fem som jeg kunne tenke meg å kjøpe, så jeg ga opp. Dro videre til Byggmax hvor beslagene fantes til under halve prisen, 45*195 lå i en ryddig haug og var av helt OK kvalitet, vil tro jeg så på 20 stk hvorav 10 stk havnet på tilhengeren.

Mye av treverket på Byggmax i Upplands väsby kommer fra "Södra" og Moelven, en del annet fra for meg ukjente steder, sannsynligvis Baltikum eller Russland.

Jeg liker Byggmax, de har ingen falsk "vi hjelper deg kompis"-holdning, de har fornuftige priser (til alle) og de holder lagrene fulle. Det finnes ikke noe som er mer irriterende enn å finne tomme hyller når klokken er fem på stengetid. Så må man selvfølgelig være opplyst og sjekke hva man kjøper, noen ting er av bedrøvelig kvalitet (og annet ikke særlig billig), men det gjelder jo overalt.

Men jeg forundres over folk som kjører forbi Byggmax og videre til typ Silvan eller K-Rauta for å få "ordentlige saker"...

Jeg tror at man ganske lett kan komme ned på Byggmax-priser på de andre varehusene også hvis man er storkunde (bygger hele hus) eller håndverker, men for oss strøkunder er de ofte latterlig dyre på tilsvarende varer.

Og så finnes det jo små firmaer og trelastforhandlere hvor man kan få virkelig god service og ofte bra pris uten alt for mye styr med medlemsansøknader hit og dit. Dessverre har de i mitt nærområde ganske begrensede åpningstider, noe som gjør det vanskelig for meg.

/T

Dessverre magnus men Beijer kan slå byggmax priser reelt hvis de vil. Jeg holder på å bygge et lager med carport og har kjøpt det meste av treverket hos Beijer da de ligger under byggmax i pris og har bedre treverk.

Har også handlet en del ting som ikke var lagervare hos Woody, også det til priser som Byggmax ikke kommer i nærheten av.

Beslag derimot bør man definitivt kjøpe på byggmax. 10 eller 25 kr per stykk for spikerplatene gjør litt forskjell når man skal ha nærmere 200 stk.

Helt klart selger f.eks. Optimera for samme eller lavere priser enn Byggmax.
For meg som bedriftseier er det umulig å gå rundt og betale kontant hele tiden så for meg er ikke valget særlig vanskelig.
Når man så ser kvaliteten på visse varer hos Byggmax føler man ikke for å handle der direkte.

Jeg streber for den del etter å få mitt innkjøp så billig som mulig fordi det gagner mine kunder. Så tror jeg de fleste tenker.
Det syke med hele den bransjen er at de har så enorme påslag fra start at man må prute ned prisene på f.eks. beslag med 30-40% for å være riktig til. Hvorfor de insisterer på å ha disse påslagene skjønner jeg ikke, da de fleste kunder private som bedrifter pruter.
Jeg har selv jobbet med det hele, bl.a. sittet og priset om et helt register med byggmateriell.
Man jobber altså med enorme % i TG, dvs man ganger innkjøpet med 1.8-2.5.
Oppnår man f.eks. 30% på trevirket blir man likevel "flådd".

Om jeg ser på trekassene på Byggmax i Östersund og sammenligner med trekassene hos de andre byggevarehandlene, pleier ofte treverket å komme fra samme sagbruk, og det er IKKE snakk om baltiske sagbruk.

Man kan jo undres hvorfor det heller ikke kommer fra jämtlandske sagbruk (finnes et antall innen 5 mils radius) men fra Norrbotten/Västerbotten???
Om det er pris eller kvalitet som styrer kan man jo fundere over, men jeg tror faktisk det er kvalitet.

Kvaliteten i disse pakkene tilsvarer i stor grad det kunden har bestilt ;) Man får det man betaler for og produktets kvalitet er angitt på pakken. Man kan altså ikke si at et bestemt sagbruk bare har bra trevirke mens et annet bare har dårlig, råvaren kommer jo fra samme sted...felt av samme maskiner men delt og sortert på forskjellige måter.
Med en fortid i sagbruksbransjen kunne jeg snakke mye om dette...

Om jeg skulle kjøpe panel til et helt hus, ville jeg ringe direkte til nærmeste sagbruk, snakke med en selger og kjøpe treverket på stedet.
Det selgeren vil vite er hva treverket skal brukes til, hvor lange biter du trenger og mengden i m3 (også antall og lm kan være greit å ha).
Man unngår da den for ytterpanel unødvendige kostnaden for høvling og byggevarehandlens påslag ;)

Ubbe skrev:
Om jeg skulle kjøpe panel til et helt hus, ville jeg ringe direkte til nærmeste sagbruk, snakke med en selger og kjøpe virket på stedet.
Det selgeren vil vite, er hva virket skal brukes til, hvor lange biter du trenger, og mengden i m3 (også antall og lm kan være greit å ha).
Man slipper da den for ytterpanel unødvendige kostnaden for høvling og byggevaremarkedets påslag ;)
Jo, men ofte har de ikke finsaget...eller?

Jeg har bare sjekket med to små sagbruk, og de hadde ikke en slik klinge...

Finsaget?
Hvordan mener du nå?
Ytterpanel skal ha en grov overflate, holder i massevis med vanlig sagblad. Er det skåret med båndsag eller i en skikkelig moderne sag blir overflaten nesten for fin til å være egnet til panel.

Sjekk med de store sagbrukene i stedet og kjøp en hel pakke i passende størrelse.

På en utbygging på ca 20 kvm ble prisen omtrent den samme fra Beijer, K-rauta og Byggmax. Vi har handlet der det har passet best for øyeblikket. Den ene dagen har alt vært krokete i Byggmax' fag, mens det en annen dag ikke har vært mulig å få en eneste regel annet enn 4,20 hos K-rauta.

Jeg tror det er som hugget og stucket. Det er imidlertid alltid bra å sjekke målene på det man kjøper. En 45x70 kan i enkelte tilfeller være 42x68. Ofte spiller det ingen rolle, men når det gjør det kan man være litt mer nøye i sitt valg i faget.

Kort sagt: Jo dyrere trelast, desto jevnere kvalitet, og desto fortere går det å fylle trillebåren.

På Byggmax har vi aldri fått hjelp til å laste på.....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.