Hei. Vi er i ferd med å kjøpe et hus som er bygget i 71.
Har noen tanker om hvordan man bygde da.
Jeg har funnet ikke-bærende vegger i kjelleren som er laget av blåbetong, bærende vegger ser ut til å være av betonghullstein.
I overetasjen finnes det tre i vegger samt fasadetegl.
Mitt spørsmål er om det kan være blåbetong innenfor teglsteinen i overetasjen?
Typ som isolasjon eller noe slikt?
Mvh

Er det gjort noen radonmåling? Verdier?

Det vanlige var vel at man bygde de ytre kjellerveggene i isolerte blåbetong eller grå lettbetong og så muret innervegger med betonghullstein. Skulle dere ha sånn flaks at bare en ikke-bærende innervegg er laget av blåbetong?

Tegelfasader er vanlig på villaer med trestamme og mineralullisolering.

Ok. Takk for svar.
Ytterveggene ser ut til å være i betonghullstein ifølge det jeg kan se, selv bærende innervegger ser ut til å være i samme. Mener du at det kan være blåbetong utenfor "gråsuggorna" i kjellerveggene?
Radonmåling er gjort i vinter.
460 i kjelleren og 200 i markplan.

Nei. Du har nok bare betonghulstein i ytterveggen i kjelleren.
På den tiden mente man at den isolerte bra.
I overetasjen har du nok treveggstamme og isolering innenfor fasadeteglet.
Ligger huset på en grusås?
I så fall kan radonet komme fra grunnen.

//AA

Takk for svar.
Vet ikke om det kan være markradon, spørsmålet er hvor mye radon tre stykk mellomvegger i kjelleren kan gi? Det er kanskje urimelig at all radon kan komme fra dem?
Det jeg funderer mest på er hvordan verdiene kan være så pass høye som 200 i markplan, uten blåbetong. I så fall må gassen komme fra kjelleren og ta seg opp til markplan.
Det finnes mekanisk avtrekksventilasjon samt tilluftventiler i alle rom. Synes luftomsetningen burde være rimelig?

Hvordan ser terrenget ut ved huset. ??
Jeg bor selv på en grusås.

Er kjelleren i bra stand??
Ellers legg inn et ventilert gulv med avtrekk.
Da suges markradonet ut.

//AA

Tenker videre...

Jeg tror ikke de verdiene du har skyldes "blåbetong".
Finnes det en radonbrønn på tomten?
Ellers er det nok riktig vei å gå.
(Google radonbrønn)
I alle fall hvis bakken er grusaktig/sandete.

Flere her på åsen har sånne. Også jeg.
(Har 200 beqirell i kjelleren.)

//AA

M Mapet890 skrev:
Takk for svar.
Vet ikke om det kan være markradon, spørsmålet er hvor mye radon tre stykker mellomvegger i kjelleren kan gi? Det er kanskje urimelig at all radon kan komme fra dem?
Det jeg tenker mest på er hvordan verdiene kan være så pass høye som 200 i markplan, uten blåbetong. I så fall må gassen komme fra kjelleren og ta seg opp til markplan.
Det finnes mekanisk avtrekksluft samt tilluftventiler i alle rom. Synes luftomløpet burde være bra?
Markradon kan være veldig høyt men også enklest å minimere. Et ftx-system for markradon kan faktisk øke inntaket av markradon i kjelleren.

Hvordan vet du at det faktisk er blåbetong? Står det i prospektet? Eller info fra megler eller radon konsulent?

Som referanse, kjøpte vi et 70-tallshus, kun markradon, 850bq :thinking:. Radonsug er installert og vi venter spent på resultatet fra vinteren men jeg er ikke det minste bekymret :D

Nei. Det finnes ingen radonbrønn.

Vi tok bort en ventil til badstuen i kjelleren og så at badstuen er bygd i blåbetong. De andre "myke" veggene vet jeg ikke om er blåbetong, bare gjetter. Føles på en måte som at det kanskje er for stort undertrykk i huset, og så at kjellerluften kommer opp og fortynner luften så det blir høyere verdi der oppe. Skal jeg prøve å åpne ventilene i kjelleren ytterligere? Det trekker som bare det fra dem.

Radonsug har jeg hørt skal være veldig effektivt, hva har du for grunn under huset? Hva har du betalt cirka for en sug?

M Mapet890 skrev:
Nei. Det finnes ingen radon brønn.

Vi tok bort en ventil til badstuen i kjelleren og så at badstuen er bygget i blåbetong.
De andre "myke" veggene vet jeg ikke om er i blåbetong, bare gjetter.
Det føles på en måte som at det kanskje er for stort undertrykk i huset og så at kjellerluften kommer opp og tynner luften slik at det blir høyere verdi der oppe.
Skal jeg prøve å åpne ventilene i kjelleren ytterligere? Det trekker som bare det fra dem.

Jeg har hørt at radonsug skal være veldig effektivt, hva slags mark har du under huset? Hva har du betalt cirka for et sug?
Vi har mesteparten fjell rett under i et kjent radonområde.

Ja, radonsug er effektivt for markradon.
Alt i alt 38k for 2 borehull/sugepunkter.
Etter radonbidraget så har vi betalt 19k, men man kan komme enda billigere ut hvis man gjør det selv...

Hvor mange sugpunkter trengte du? Denne kjelleren er på 114 kvm i vinkel

M Mapet890 skrev:
Hvor mange sugpunkter trengte du? Denne kjelleren er på 114 kvm i vinkel
Trengte vel egentlig bare 1 sentralt i huset men de sikret med 2 sugpunkter. En direkte under og en skrått inn mot neste rom.
105 kvm i vinkel (L form)

De tettet dessuten renseklaffen i andre enden av huset.

Nesten det samme altså. Hva var det for materiale under huset? Har lest at det kan være problem med å få en sug til å fungere om det er "feil" materiale i bakken?

Tja, jeg kan ikke i detalj men det er vel om det er leire eller at man ikke får tak i en luftlomme å suge fra.

For oss var det grus/pukk under platen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.