E Emanuel01 skrev:
Sjekk pris og det var ca 5-10k for 100w. Husker ikke detaljene.
For hva, har for meg at vi betalte 247:- for selve elementene, 100W 12v.

Gimp Gimp skrev:
För hva, har for meg at vi betalte 247:- for selve elementene, 100W 12v.
Du misforstår meg. 100w el ut. Hvis du har en ovn og varmer et peltierelement og kjøler på den andre siden får du ut 100w el ved riktig temperatur. Typ som ovnsvifte men med flere elementer eller hva man skal kalle dem.
Men det går å få ut mer men er så klart dyrere!
Man kan produsere el med peltierelement!

useless useless skrev:
500 spenn på biltema. Da har du penger til overs til en lommelykt.
[lenke]
Blir jo dyrere, sønnens kjøleskap er på 40l, denne bare 4l

Et kjøleskap trekker ca 100W når kompressoren er i gang. En portabel AC, beregnet for å kjøle et rom, trekker ca 2000W. Så du trenger 20 kjøleskap for å få bra kjøling i et rom.

Om du på alvor vil kjøle ned hjemmet ditt billig, kan du utnytte jordkjøling. Grav ned ventilasjonsrør i metall på et par meters dyp i en sløyfe i hagen. Derfra kan du lede sval luft inn i huset.

• Liker
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Du misforstår meg. 100w el ut. Hvis du har en ovn og varmer et peltier-element og kjøler det på andre siden får du ut 100w el ved riktig temperatur. Typ som kaminfläkt med med flere element eller hva man skal kalle dem.
Men det går å få ut mer men er såklart dyrere!
Jaha, ja, den veien går det et stort antall.

Har nok kanskje 50 stk element liggende, hvis jeg får tid skal jeg prøve en gang hva de gir.

Tanken jeg hadde var å bygge ølkjølere rundt bassenget av 60x60mm aluminiumsfirkantstang med hull boret for en ølboks og 8 stk element rundt, men når det er varmt ute rekker ikke engang ølen bli varm før den er tom jo...

TS, lei for å kapre tråden.
For din kulde, nei, ikke kjøleskap, effekten på et normalt kjøleskap er ganske svak, i tillegg til alle andre ulemper.
En mobil AC koster ikke så mye.

Gimp Gimp skrev:
Jaha, ja, i den retningen går det for en gjeng.

Har nok kanskje 50 st element liggende, om jeg får tid til overs skal jeg prøve en gang hva de gir.

Tanken jeg hadde var å bygge ølkjølere rundt bassenget av 60x60mm aluminiumsfirkantrør med hull boret for en ølboks og 8 st element rundt, men når det er varmt ute rekker ikke ølen bli varm før den er slutt jo...
Har startet et lignende prosjekt, men funnet en bitteliten kompressor og en liten kondensor og tenkte å kjøre 2 kveiler til 2 rustfrie kopper for å kjøle. Kommer til å kjøre r134a.
Beklager til trådstarters med!

G gbgustaf skrev:
Et kjøleskap bruker ca 100W når kompressoren er i gang. En portabel AC, ment for å kjøle et rom, bruker ca 2000W. Så du trenger 20 kjøleskap for å få god kjøling i et rom.

Hvis du seriøst vil kjøle hjemmet ditt billig, kan du utnytte jordkjøling. Grav ned ventilasjonsrør i metall på et par meters dybde i en løkke i hagen. Derfra kan du lede kjølig luft inn i huset.
Takk for tydelig og godt svar. Samt forslag til forbedring <3

Gimp Gimp skrev:
Peltier billige, njae, kjøpte et 40l peltier til sønnens rom for 3800:-, helt lydløst og klarer å holde kjøleskapstemp.
Høres ut som om du kjøpte et adsorpsjonskjøleskap. Ikke et med peltierelement.

E Eld skrev:
Høres ut som om du kjøpte et adsorpsjonskjøleskap. Ikke et med peltierelement.
Hvorfor tror du det?
Jeg er ganske sikker på at det er et peltier.

Gimp Gimp skrev:
Hvorfor tror du det?
Jeg er ganske sikker på at det er et peltier.
Fordi et peltier-kjøleskap i praksis bare pleier å klare å kjøle ned cirka 15 grader fra omgivelsens temperatur, noe som ikke er nok om sommeren. Et absorpsjonskjøleskap er mye bedre og like stille. Adsorpsjonsteknikken har dessuten fordelen av at den kan drives av hvilken som helst varmekilde. Den trenger ikke være elektrisk drevet. Den har også bedre virkningsgrad enn et peltierkjøleskap, men den er også mye dyrere.

Så et dyrt lydløst velfungerende kjøleskap. Det må være et absorpsjonskjøleskap.

E Eld skrev:
Et absorpsjonskjølskap er mye bedre og like stille. Adsorpsjonsteknikken har dessuten fordelen at den kan drives av hvilken som helst varmekilde.
Nå er det jo så forvirret at et absorpsjonskjøleskap og et adsorpsjonskjøleskap er to helt forskjellige ting. Og begge kan drives med en annen varmekilde enn strøm. Absorpsjonskjøleskap er vel først og fremst dyre fordi det er et lite nisjeprodukt. Når det ble oppfunnet ble det veldig vanlig både fordi det kunne drives uten strøm og fordi det var billigere enn et kompressorkjøleskap.

• Liker
useless
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.