Hei,
Er snart i ferd med å sette opp det nye kjøkkenet og har noen spørsmål om hvordan disse skal festes. Veggen er metallstendere med enkel gips, og på dette har jo de tidligere stammene sittet uten problemer siden bygningen ble oppført -91. Nå er jeg litt usikker på dette da jeg har lest at mange er skeptiske til å sette kjøkkenskap på gips. Hvor mye bæreevne kan man regne med at gipsekspandere har? Skapene tidligere ser ut til å ha vært festet i nettopp metallstenderne, hvor mye bæreevne er det egentlig i disse?
Jeg vil helst ikke sette opp ekstra byggplater da det er knapt med centimeter før man havner med benkeplaten i dørkarmen, så det ligger ikke i planen.
Noen som har en idé om beste måte å feste skapene på?
Er snart i ferd med å sette opp det nye kjøkkenet og har noen spørsmål om hvordan disse skal festes. Veggen er metallstendere med enkel gips, og på dette har jo de tidligere stammene sittet uten problemer siden bygningen ble oppført -91. Nå er jeg litt usikker på dette da jeg har lest at mange er skeptiske til å sette kjøkkenskap på gips. Hvor mye bæreevne kan man regne med at gipsekspandere har? Skapene tidligere ser ut til å ha vært festet i nettopp metallstenderne, hvor mye bæreevne er det egentlig i disse?
Jeg vil helst ikke sette opp ekstra byggplater da det er knapt med centimeter før man havner med benkeplaten i dørkarmen, så det ligger ikke i planen.
Noen som har en idé om beste måte å feste skapene på?
Nja da blir det jo OSB (som jeg antar at du mener) å flislegge på og det føles ikke så bra.
Skal du opp med noe som henges på skinne ala Ikea ville jeg absolutt satset på å feste i bjelkene. Skal du opp med festepunkter i hvert skap individuelt blir det mer komplisert. Ser du teoretisk på skjærkrefter på perfekt satte ekspandere burde det vel fungere, men spørsmålet er om det blir stabilt med marginer.
Du kunne jo alltid ta bort gipsen en strekning ved festepunktene i overskapenes overkant og erstatte denne med kryssfiner som festes i bjelkene. Burde gi bedre forutsetninger for å skru opp skapene.
Du kunne jo alltid ta bort gipsen en strekning ved festepunktene i overskapenes overkant og erstatte denne med kryssfiner som festes i bjelkene. Burde gi bedre forutsetninger for å skru opp skapene.
Jeg kjøpte 2 plater kryssfiner og delte dem i 3 deler på lengden, fikk da strimler på 40 cm. Deretter sagde jeg ut tilsvarende i gipsen der jeg ville ha innfestingen, og la i kryssfiner i stedet. Sagde også strimler på 10 cm for å stabilisere gips/kryssfiner. Kjøpte vanlig kryssfiner da det tar betydelig bedre feste enn OSB.
Hva gjør deg usikker? Skapene har vært på nåværende vegg i 24 år uten å falle ned. Ser det ut til å ha beveget seg på en upassende måte? Hvis det har fungert hittil og du ikke skal ha mye tyngre ting i skapene, er det vel enklest å fortsette på samme måte? Det blir sterkt av at det er en stor plate over hele veggen. Å kutte bort gips og erstatte smale strimler med kryssfiner blir ikke nødvendigvis sterkere. På den måten blir hele veggen svakere, og skapene får færre festepunkter i stenderne. Å ha OSB bak gipsen er sterkere, og det blir enklere å bygge, men det finnes også mange eksempler på at enkelgips er sterkt nok.
Nei det stemmer, det sitter nok mange kjøkken i enkelgips med molly, men eldre kjøkken skiller seg fra dagens.
Før var det en monteringslist bak overskapene, så man kunne i sidelengs skru hvor som helst, og da for eksempel treffe en regel, i dag er det vinkler i skapene festet i sideplatene, og de havner der de havner, har man skikkelig uflaks kommer man i kanten av en stålregel, og da er det ikke gøy å få dit en molly, boret kan kanskje skli på siden så hullet ikke kommer der det skal.
Før hadde man en flislist som skapene hvilte på, den er det ikke mange som har i dag.
Så er det ikke helt uvanlig at man mislykkes med en molly, kanskje får feil gjenger så mutterstykket løsner, og da er man ikke glad.
Visst er det en del jobb å sette opp kryssfinér, men det er utrolig deilig når man først skal ha opp skapene, bare holde opp og trekke fast, ferdig.
Før var det en monteringslist bak overskapene, så man kunne i sidelengs skru hvor som helst, og da for eksempel treffe en regel, i dag er det vinkler i skapene festet i sideplatene, og de havner der de havner, har man skikkelig uflaks kommer man i kanten av en stålregel, og da er det ikke gøy å få dit en molly, boret kan kanskje skli på siden så hullet ikke kommer der det skal.
Før hadde man en flislist som skapene hvilte på, den er det ikke mange som har i dag.
Så er det ikke helt uvanlig at man mislykkes med en molly, kanskje får feil gjenger så mutterstykket løsner, og da er man ikke glad.
Visst er det en del jobb å sette opp kryssfinér, men det er utrolig deilig når man først skal ha opp skapene, bare holde opp og trekke fast, ferdig.
Sett helst i stålreglene bruk molly der det ikke passer. Det pleier jo å stå på mollyn hva de tåler i vekt. De pleier å tåle mye kraft nedover men ikke så mye utover om du forstår hva jeg mener.
Klikk her for å svare