Holder på å planlegge for en kjøkkenrenovering der nåværende kjøkken skal rives ut. Er litt usikker på hvor mye som egentlig trenger å rives for best resultat, men håper på gode råd herfra ;-)

Min første idé var å rive ut kjøkkenet og også ta ned sponplatene på alle vegger for å forenkle for elektriker å trekke ny strøm der det trengs og deretter sette opp plyfa+gips. Alternativet er å la sponplatene sitte og bare sette opp rehabiliteringsgips og håpe at elektrikeren kan løse strømføringen uansett. Er det enkelt å trekke ny strøm i en vegg uten å rive ned platene? Tenker at det blir kronglete, spesielt om man må forbi regler osv? Strøm finnes i alle vegger allerede (stikkontakt, lampe over kjøkkenbenk etc), men antagelig trengs en del ny trekking for uttak ved kjøkkenbenken osv.

Samme spørsmål gjelder også taket: enten bygge det ned for å installere spotter/høyttalere, eller ta hull i eksisterende tak (sponplate) og bruke spotter som ikke krever pott osv.

Hvordan ville dere gjort det? Tips mottas med takk! :o

Vanskelig å si uten å vite nøyaktig hvordan nye uttak osv. skal plasseres i forhold til de eksisterende.

Finest blir det så klart å rive veggene og gjøre alt på nytt. Jeg antar at elektrikeren ellers vil legge strømmen utenpå veggen. En variant kan være å legge den under overskapene, slik at man ikke ser den selv om den ligger åpent.

I taket ville jeg nok satt spotter i eksisterende tak, og brukt LED-spotter som ikke krever kasse. Takhøyde er verdt mye, synes jeg.

thomasx skrev:
Vanskelig å si uten å vite nøyaktig hvordan nye uttak m.m. skal plasseres i forhold til eksisterende.

Takk for tankene dine :-)

Ja, penest blir det nok å rive veggene og gjøre om. Jeg antar at elektrikeren vil legge strømmen utenpå veggen ellers. En variant kan være å trekke den under overskapene, slik at man ikke ser den selv om den ligger åpent.

I taket ville jeg nok satt spotter i eksisterende tak, og da brukt LED-spotter som ikke krever potte. Takhøyde er verdifullt, synes jeg.
Ja, akkurat nå heller det nok mest mot å rive ned og sette opp nye veggplater. Fordelen med dette er at det forenkler for elektrikeren, jeg kan benytte anledningen til å sjekke status på ytterveggen (se at det ikke finnes spor av fukt osv.) samt at jeg kan benytte anledningen til å (eventuelt) sette inn isolering på innerveggene i lyddempende hensikt.

Hva gjelder taket så tenker jeg at om jeg bygger det ned og setter opp f.eks. Huntonit-plater, så slipper jeg 1. å sparkle/male eksisterende tak og 2. kan med enkelhet sette inn spotter samt eventuelle takhøyttalere uten at elektrikeren må fiske fram strøm i eksisterende tak. Ulempen da er at jeg mister noen cm i takhøyde. Jeg har dårlig oversikt over hvilke LED-spotter som finnes i dag og som ikke krever noen boks eller potte, men det føles spontant litt slik å installere spotter i tak hvor isolasjonen ligger direkte over platene.

Skrev nok mest dette innlegget for å "tenke høyt" da jeg har grublet fram og tilbake. Fant nylig en lang rekke tråder av brukeren "snowjim" som ser ut til å ha gjort mye av det jeg selv er inne på (og dessuten i et hus bygd i 1970 akkurat som mitt) :-)

Takplater kan du riktignok sette direkte mot det gamle taket hvis du vil slippe å male. Men det blir selvfølgelig litt enklere med strømmen hvis du bygger ned.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.