26.506 lest ·
10 svar
27k lest
10 svar
Kjøkkenbenk i stav-eik, reparere sprekk?
Hei!
For litt mer enn 15 måneder siden monterte jeg en benkeplate på kjøkkenet, det var veldig slitsomt, den er 350 cm lang og jeg sagde 2 hull for koketopp og vask. Først leie bil, handle, triks opp stykket til leiligheten, sage i den harde eiken, det var ikke lett.
Nå har jeg fått en liten sprekk midt på, staver der limingen har sluppet, liten sprekk, men hva skjer med tiden? Kommer sprekken til å vandre og bli stor og stygg?!
Jeg lurer på om jeg tør å sette en eller 2 stålplater på undersiden som jeg skruer fast for å fikse stavene så de ikke sprekker opp mer, eller er det nytteløst? Blir det verre? Eller skal jeg fra undersiden prøve å skru diagonalt for å presse de skilte stavene mot hverandre? ...men kanskje med risiko for at andre staver sprekker fra hverandre?
(Benken er vel innoljet så den har ikke sprukket på grunn av dårlig vedlikehold)
Hvor lang garanti er det fra Bauhaus? :-D
For litt mer enn 15 måneder siden monterte jeg en benkeplate på kjøkkenet, det var veldig slitsomt, den er 350 cm lang og jeg sagde 2 hull for koketopp og vask. Først leie bil, handle, triks opp stykket til leiligheten, sage i den harde eiken, det var ikke lett.
Nå har jeg fått en liten sprekk midt på, staver der limingen har sluppet, liten sprekk, men hva skjer med tiden? Kommer sprekken til å vandre og bli stor og stygg?!
Jeg lurer på om jeg tør å sette en eller 2 stålplater på undersiden som jeg skruer fast for å fikse stavene så de ikke sprekker opp mer, eller er det nytteløst? Blir det verre? Eller skal jeg fra undersiden prøve å skru diagonalt for å presse de skilte stavene mot hverandre? ...men kanskje med risiko for at andre staver sprekker fra hverandre?
(Benken er vel innoljet så den har ikke sprukket på grunn av dårlig vedlikehold)
Hvor lang garanti er det fra Bauhaus? :-D
Skruvtrikset virker nesten helt umulig i mine øyne å få til, det må kreves mye kraft for å dra det sammen. Avhengig av hvor ille det er, hadde jeg nok vurdert voks.
Tror det er bivoks man pleier å bruke for å "sparkle" eik for å unngå å få vann i sprekker etc. Jeg har bare brukt hard voks og presset det ned. Sjekk med nærmeste møbelsnekker eller finsnekker. De kan nok gi deg flere tips. Finnes også ulike former for å reparere parkett som sannsynligvis er limbaserte.
Hei!Fredrik.e skrev:hvordan har du skrudd fast platen?
det kan være at du har festet platen feil og det er derfor den sprekker.
Alle treplater skal festes på følgende måte enten med vinkler eller hvis man skal skru den fast i stammen, så skal man bore et 10mm hull i stammen og så bruke skrue og skive
man bør gjøre dette fordi treplatene beveger seg ganske mye selv om man ikke merker det..
Jeg har gjort akkurat på denne måten, ikea-stammer som var ferdigboret, jeg satte inn noen skruer bare, men kanskje en liten justering i stammens høyde gjorde at det ble spenninger i treet og så sprakk det. Eller så ligger den bra og sprakk likevel. Det er en liten sprekk, men jeg er redd for at det trekker ut.
Jeg skal i helgen løsne litt på skruene og skru dem inn igjen så det 'fester seg bedre, kanskje ikke skruer dem helt inn heller så den kan bevege seg litt.
Plastikk tre skal jeg kanskje se etter, men tror ikke jeg kommer til å få det ned i sprekken, den er for trang. Jeg tror min idé om å feste med stålfeste var bra, men kanskje ikke hjelper i det hele tatt.
Ingen som vet ellers hva byggevarehusene har for garantier på dette? ingen antar jeg(?)
..altså at stavlimt benkeplate kan sprekke....
Jeg synes ideen med metallbitene er verdt et forsøk. Har du plass til å sette på metallvinkler med frihull for M8-skruer, kan du jo sette på metallvinklene (90 graders) i treplaten på hver side av sprekken og dra den sammen med en M8 skrue + mutter.
Det kan jo i og for seg medføre at du får en sprekk et annet sted, og at hele underskapene etter hvert blir fylt av metallvinkler .... :-?
Det kan jo i og for seg medføre at du får en sprekk et annet sted, og at hele underskapene etter hvert blir fylt av metallvinkler .... :-?
Tre er levende (ALLTID!)= Må må kunne bevege seg (fuktig, typ høst/vår= vil platen ekspandere, tørt, typ sommer/vinter= vil platen tørke/krympe)
Sjekk om det er slik at du har skrudd fast platen så den ikke kan bevege seg (akkurat som de andre har skrevet her, større hull enn skruen eller ved å bruke møbelvinkler forebygger)
Å begynne med en variant å feste metallplater under gjør at du lar platens bevegelser bli enda mer begrensede, noe som jeg tror forverrer skaden.
Hadde jeg vært i dine klær, hadde jeg brukt "hardvoks" (mykt sparkel) slik at platen kan bevege seg uhindret. Mulig du kommer til å måtte "legge" (sparkle) i mer ettertid. Brukes plastisk tre som blir hardere enn tre (og er "dødt" mtrl) tror jeg sprekken kommer tilbake etter en stund.
Å ha tre på et slikt sted som ved en vask (MKT vann!) er dømt til å mislykkes. Det er veldig pent, men det er mye arbeid med det (oljes stadig)
For å forebygge disse sprekkene, hadde jeg satt frem en gammel "såpepumpe" fylt med parafinolje (eller en annen passende olje) på benkeplaten slik at man hele tiden på en enkel måte kan olje platen. For det kreves!!
http://www.ernstp.se/Mobelrenovering.htm (Baowachs)
Sjekk om det er slik at du har skrudd fast platen så den ikke kan bevege seg (akkurat som de andre har skrevet her, større hull enn skruen eller ved å bruke møbelvinkler forebygger)
Å begynne med en variant å feste metallplater under gjør at du lar platens bevegelser bli enda mer begrensede, noe som jeg tror forverrer skaden.
Hadde jeg vært i dine klær, hadde jeg brukt "hardvoks" (mykt sparkel) slik at platen kan bevege seg uhindret. Mulig du kommer til å måtte "legge" (sparkle) i mer ettertid. Brukes plastisk tre som blir hardere enn tre (og er "dødt" mtrl) tror jeg sprekken kommer tilbake etter en stund.
Å ha tre på et slikt sted som ved en vask (MKT vann!) er dømt til å mislykkes. Det er veldig pent, men det er mye arbeid med det (oljes stadig)
For å forebygge disse sprekkene, hadde jeg satt frem en gammel "såpepumpe" fylt med parafinolje (eller en annen passende olje) på benkeplaten slik at man hele tiden på en enkel måte kan olje platen. For det kreves!!
http://www.ernstp.se/Mobelrenovering.htm (Baowachs)
Hei!Gnagare skrev:Tre er levende (ALLTID!)= Må kunne bevege seg (fuktigt, typ høst/vår= vil platen ekspandere, tørt, typ sommer/vinter= vil platen tørke/krympe)
Å da begynne med en variant å feste metallplater under gjør at du lar platens bevegelser bli enda mer begrenset, noe jeg tror forverrer skaden.
Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg brukt "hårdvax" (mykt sparkel) så platen kan få bevege seg uhindret. Mulig at du vil måtte "legge" (sparkle) i mer etter hvert. Brukes plastisk tre som blir hardere enn tre (og er "dødt" mtrl) tror jeg sprekken kommer tilbake etter en stund.
Å ha tre på et sånt sted som ved en vask (MYE vann!) er dømt til å mislykkes. Det er veldig pent, men det er mye jobb med det (oljes stadig)
For å forebygge disse sprekkene hadde jeg satt frem en gammel "såpepumpe" fylt med parafinolje (eller en annen passende olje) på benkeplaten så man hele tiden på en enkel måte kan olje platen. For det kreves!!
[lenke] (Baowachs)
Takk for svar!
Jeg er nøye og alene i husholdningen, jeg søler veldig lite vann, har knapt laget mat på mitt kjøkken ungkar som man er ;.) Så sprekken har ikke oppstått fordi jeg har sølt vann! ...men fordi treet lever som du sier og kanskje fordi jeg har fiksert platen for hardt.
Jeg skal bore opp skruehullene i stommen litt, så platen kan bevege seg. Hårdvax virker som et bra tips, men sprekken er så liten i dag at jeg ikke engang kan stikke ned en seddel. Tenk dere at man limer sammen to trebiter, det vil være en sprekk mellom disse trebitene hvor hardt man enn presser dem sammen, typ slik ser det ut.
Platen har et tykt lag av olje på seg, har oljet den inn 3 ganger da jeg kjøpte den, men noen ukers pause imellom. Kokt linolje utblandet med det andre som jeg har glemt navnet på.
Nei, jeg håper virkelig ikke det sprekker opp mer og ser stygt ut. Var så mye jobb å ta hjem denne forbaskede platen. Kostbart også. Selvfølgelig vil jeg ha granitt, men betale 15,000kr for det, nei takk!! Jeg er lavtlønnet. Det skal legges til at min benk er 3,05 meter, ingen liten bit ikke.
Klikk her for å svare