Hei,

Vi har et hus bygget i 1960 og tenker å bygge en balkong.
Jeg har tenkt å ha en regel mot veggen der jeg kan legge alle tverrregler på.

Regelen holdes fast med gjengestenger som i sin tur festes i betonghullblokk (beskrevet som så i den tekniske beskrivelsen for huset). Jeg antar at det beste er å bruke kjemiske ankere, type Anchorfix eller noe lignende.

Nå finnes det noe som heter 'perforerte hylser' for å gjøre det hele enda litt bedre. Hva bestemmer om man skal ha det eller ikke?

Er det noen som har erfaring med kjemiske ankere/ankermasse eller lignende og kan gi litt råd?
Balkongen kommer til å være 2,5 m opp, så det ville ikke føles så bra om balkongen ga etter ;)
 
Om du skal feste i hullstein trenger du nok de der hylsene, ellers går det med hvor mye ankermasse som helst, og den er dyr som gull! Ellers kan du kanskje sette mutter og skive på innsiden av gjengestangen? Kan jo felle inn og så pusse igjen om det er synlig på innsiden... Ellers finnes det jo ganske bra plastplugger som fungerer fint å bruke, belastningen blir jo bare nedover i dette tilfellet, ingen trekkbelastning å snakke om. Forutsetter at du har noen type stolper som balkongen hviler på ytterst.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.