Hei!
Jeg er ny her og skal rive opp trevegger og gulv for å tørke ut i en kjeller der det er fukt, men som ble drenert i fjor. Vil unngå stålreglering og tenkte å bruke pussmørtel/sparkle/male veggene og legge stein med gulvvarme på pussmørtelen på gulvet.
Huset er fra 1936.
Mine spørsmål er:
Hva skal man bruke for pussmørtel (jeg er selv usikker på gips siden det jo har vært fuktigere i større grad før dreneringen)?
Tips til gulvleggingen, noe man bør tenke på?

Takk/Cecilia

Gulvvarme på gulvet kan bli unødvendig dyrt i drift om du ikke først bryter opp det gamle gulvet og legger markisolering under før du støper nytt gulv. Et hus fra -36 har trolig ingen isolering under gulvet, og sannsynligvis bare en ganske tynn betongplate i gulvet. Mye av varmen forsvinner altså bare ned i bakken.
Hvis du fjerner det gamle gulvet og isolerer, blir det dessuten tørrere i kjelleren. Din nye drenering hjelper nemlig ikke så mye mot fukt nedenfra.

b8q har helt rett i alt hva han sier, men jeg vil legge til vår erfaring bare for å gi en "allsidig belysning" av problemet... Vårt hus er fra 1927, og tidligere eiere la for nesten tretti år siden vannbåren gulvvarme samt flisegulv i kjelleren - uten å isolere nedover. Selv om det ikke er optimalt må man jo si at det tross alt funker...det blir varmt...og effektforbruket virker ikke å være så hårreisende som man skulle kunne frykte. Med luft/vann-varmepumpe bruker vi nå til sammen litt over 17000 kWh/år i husholdningsstrøm, oppvarming og varmtvann i et gammelt om enn tilleggsisolert hus på nær 130 kvm boareal, litt over 60 kvm kjeller samt varmgarasje. At gulvvarmen i kjelleren gjør forskjell blir åpenbart når den er avstengt om sommeren - det blir skikkelig kaldt og fuktig der nede! Det er ganske tøffe forhold, leirjord med grunnvann på en meters dyp...

Likevel, hvis noen i disse dager tar seg bryet med å legge vannbåren gulvvarme i kjelleren, virker det dumt å ikke pigge opp og isolere når man først er i gang. Foruten energibesparelsen øker man antagelig komforten også i den delen av året da man eventuelt har varmen avstengt. Kjører man uisolert som vi, er jo risikoen stor for at det oppstår såkalt omvendt fuktvandring når varmen slås av (kjellerens bunnplate avkjøles raskere enn den oppvarmede jorden under, hvorved fukt fra jorden presses opp i kjelleren).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.