Ville høre hva dere sier om rådet jeg fikk i malingsbutikken angående maling av innsiden på kjellerveggene hjemme.

Bakgrunn - kjelleren er drenert og isolert siden to måneder tilbake, og dette ble gjort fordi vi planla å bygge om en terrasse ute - alternativet var å bygge om terrassen, vente i 3-7 år når dreneringen hadde gjort sitt (huset er bygd i -67) og deretter gjøre om alt. Vi hadde altså ingen "indre" grunner til å utføre dreneringen nå - ingen fuktgjennomtrengninger på innsiden.

Nå har vi begynt å fikse til et av rommene i kjelleren - dette er et hjørnerom og har altså vegger innover huset på to sider og yttervegger på to sider. Rommet ble sist renovert en gang på 70-tallet - på innerveggene satt sekkvevstapet og på veggene utad var det isolert med celleplast, festet med trelekter direkte mot veggen og på den ene veggen gips og på den andre trepanel. Gulvet var lektet med trelekter direkte på betonggulvet, isolert med "vanlig" isolasjon - gullfiber eller hva det kan tenkes være/hette, og deretter et solid tregulv på det.

Hvis vi skal gjøre dette riktig nå, i henhold til all verdens regler, er det å fjerne all maling som er påført direkte på betongen, både på vegger og gulv, pusse i hull med lappemørtel, male med silikatmaling, legge platonmatte eller stållekter på gulvet og sørge for at det blir ventilert osv.
Men vi tar et skritt tilbake - jeg tok med meg en bit puss med maling på til malingsbutikken for å sjekke om vi kanskje hadde sånn flaks at det var en diffusjonsåpen maling som satt på veggene, men så var ikke tilfelle. Fyren gjettet enten en sokkelmaling eller en takmaling, da den var ganske matt og definitivt ikke en diffusjonsåpen maling. Vi fikk jo også vite at for å male med silikatmaling må veggene være fullstendig rå - det vil si at vi i prinsippet må sandblåse av malingen fra veggene...

Fyren spurte om tilstanden i rommet nå, og jeg sa som det var - forbausende nok er det ikke noe som helst maling som har sluppet noen steder i rommet - gulvet har litt flekker, men ingen steder har malingen sluppet eller løftet i det hele tatt. Isolasjonen som ble tatt ut fra gulvet var ikke fuktig, heller ikke celleplasten (om den nå kan bli det...) Det lukter litt innestengt - men det kan kanskje skyldes at det har vært innestengt bak gips/panel og isolasjon i nærmere 35 år... Så han sa at om vi skulle male over den eksisterende malingen med vanlig veggmaling i denne situasjonen, så ville det ikke bli verre - har det ikke blitt fuktgjennomtrengninger hittil, så vil det antagelig ikke bli det nå heller, spesielt siden vi har drenert om og isolert også.

Hva sier dere om det rådet?
I nåværende situasjon er vi inne på platonmatte og et tregulv oppå - ingenting av tre mot gulv eller vegger, og ventilerte sokler og faktisk - å male med vanlig veggmaling på den eksisterende, etter å ha pusset igjen alle skruehull. Skjuter vi oss selv i foten ved å male med vanlig veggmaling, eller tør vi tro at det ikke blir verre enn det er nå - og i nåværende situasjon er det jo ikke dårlig?

Diffusjonsåpen er hvis jeg har forstått det riktig nesten alle matte farger (foruten plastfarge) og takfarge er jo oftest matt så den burde være ganske åpen men det er fuktighet som de fargene ikke er så flink på og det blir blemmer og fargeskall. Orker dere ikke å sandblåse så mal på og ta tak i problemet senere om det skulle oppstå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.