Jeg har en innervegg i kjelleren der pussen har begynt å løsne nærmest gulvet. Huset er bygget i 1963, og jeg mistenker at det er på grunn av oppstigende markfukt. Da jeg banket bort pussen for å legge på ny merket jeg at betongblokken bak var porøs, og at jeg kunne skrape frem et stort hull i blokken med en kniv.

Noen som vet hvordan man kan utbedre dette, fylle med mørtel og håpe på det beste?

Hvilken type fagmann burde man leie inn for å undersøke dette, murer eller fukttekniker kanskje?

Takknemlig for alle svar :)

• Kjellervegg med avskallet puss og porøst betonghull nær gulvet. Vegg fra innside viser skader på grunn av fukt.
Jeg tror at pussen har gjort sitt og kanskje blitt påvirket av fukt gjennom tiårene. Har dere drenert eller vet dere at dreneringen fungerer? Hvis ikke kan dere fikse dette så mye dere vil, problemene vil uansett fortsette. Klart man kan fjerne pussen og legge på ny, kanskje et bedre materiale enn puss, men fukten vil trenge igjennom og misfarge overflaten. Er det ingen boligrom, men en grov kjeller, gjør det kanskje ingenting, men hvis dere vil innrede er det trist om overflaten på veggene går i oppløsning. Stammen er forhåpentligvis uten feil, så det vil ikke rase fullstendig dette århundret i alle fall.

Drenering på 60-tallet ble ofte gjort (for eksempel når man bygde huset mitt) ved at man la teglrør omtrent i lik høyde med platen/kjellergulvet (senter rør/plate var det samme). Det innebærer at platen hele tiden står i vann og suger opp fukt og sprer dette til veggene fra en halv meter til en meter opp avhengig av grunnforholdene. Hvis ikke teglrørene hadde blitt tettet av sand etter et tiår eller to, noe nesten alle har, hadde man hatt litt bedre drenering, men ofte er det helt tett.

• Liker
Jojnes
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.