Hei!
Vi bor i et rekkehus fra 1954 og begynner å planlegge å renovere kjelleren. Innsiden av ytterveggen/kjellerveggen er isolert med treullit. Deretter 1-2cm pusset. De stikkprøvene jeg har gjort tyder ikke på noen råte/mugg, men jeg vet at tre i kjeller ikke er å foretrekke. Spørsmålet er om noen har erfaring med dette?
Jeg ser tre alternativer:
1. Rive all innvendig treullit og erstatte med en annen passende isolasjon (iso/pordrän?)
2. La den bli værende og spare tid/penger
3. Rive de nederste desimeterne og erstatte med passende isolasjon/pussebærer.
Hva synes dere?
Vi bor i et rekkehus fra 1954 og begynner å planlegge å renovere kjelleren. Innsiden av ytterveggen/kjellerveggen er isolert med treullit. Deretter 1-2cm pusset. De stikkprøvene jeg har gjort tyder ikke på noen råte/mugg, men jeg vet at tre i kjeller ikke er å foretrekke. Spørsmålet er om noen har erfaring med dette?
Jeg ser tre alternativer:
1. Rive all innvendig treullit og erstatte med en annen passende isolasjon (iso/pordrän?)
2. La den bli værende og spare tid/penger
3. Rive de nederste desimeterne og erstatte med passende isolasjon/pussebærer.
Hva synes dere?
Skal dreneres på utsiden, men ønsker å på sikt gjøre om kjelleren med bl.a. gulvvarme. Selv om vi graver ut og isolerer under platen tenker jeg at det kan bli en forskjell i fuktbevegelser i fremtiden.A AndersS skrev:
Beste svar
Har hus med med treullit i visse kjellervegger fra -60. Det var en viss fukt i kjelleren i to hjørner, men ikke gulv da vi flyttet inn. Dreneringen var perfekt med tegngrør, derimot var betongrørene for takvannet helt tett med jord som hadde kommet fra det som hadde havnet i takrenner og det var takvannet som presset ut og forårsaket fukt i kjellervegger. I dag er kjelleren tørr og treulliten er fortsatt i veggen, men også et lag podrän som isolasjon på utsiden. Arbeidet ble gjort -87.
Takk!A AndersS skrev:Har hus med med träullit i enkelte kjellervegger fra -60. Fantes noe fukt i kjeller i to hjørner men ikke gulv når vi flyttet inn. Dreneringen var perfekt med teglrør, derimot var betongrørene for takvannet helt tett med jord som hadde blitt av det som havnet i takrennene og det var takvannet som presset ut og forårsaket fukt i kjellervegger. I dag er kjelleren tørr og treulliten fortsatt i veggen, men også et lag podrän som isolasjon på utsiden. Arbeidet ble gjort -87.
Har nok nøyaktig samme konstruksjon. Betongrørene for takavvanningen har vi koblet bort og leder bort vannet ut på tomten i stedet. Så burde klare oss der. Lar nok treulliten være igjen.
Kan legge til at träullit er et (overraskende) veldig fuktighetsresistent materiale. Derfor brukes det f.eks. i svømmehaller.
Har for meg at jeg har sett det utendørs også, eksponert for vær og vind. I typ et plank ved Heden i Gtbg.
Har for meg at jeg har sett det utendørs også, eksponert for vær og vind. I typ et plank ved Heden i Gtbg.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 innlegg
Treullit skal ikke kunne mugne, ifølge hva jeg har lest, og det brukes ofte på fuktutsatte steder.
Ikke heng deg opp i at navnet inneholder ordet tre.
Ikke heng deg opp i at navnet inneholder ordet tre.
Klikk her for å svare