Vi planlegger å gjøre om kjøkkenet hjemme. I dag finnes det en gammel potetkjelleren under huset som ikke brukes lenger. Tidligere gikk man inn utenfra, men i forbindelse med at man drenerte så ble den inngangen stengt igjen. Jeg vurderer å lage et hull i gulvet med en luke for å kunne komme ned i kjelleren, men selvfølgelig vil jeg ha hullet så lite som mulig. Så spørsmålet mitt er hvor bratt kan man lage stigen/trappen ned i kjelleren, og hvor stort hull trengs det for dette?

Kjellerhøyden er ca. 210-220 cm.

S
spiraltrapp?

Føles som at en spiraltrapp krever større hull enn en vanlig rett trapp

Om rommet under kjøkkenet bare brukes i unntakstilfeller så kan en luke være løsningen, som du foreslår. I de husene som ble bygget på 30-40-tallet så var trappen bratt, kanskje 75-80 grader, ingen bekvemmelighetsinnretning, stort sett som hellingen på en vanlig husstige.

En rett trapp krever også et ganske stort hull, når man går ned må man jo ikke slå hodet i luken. Så hullet må være litt "lengre" enn det trappen er.

En vertikal stige krever minste luken.

Protte

Tanken er at kjelleren bare skal brukes som matlager, kanskje litt andre ting også. Så det får nok bli en bratt løsning vil jeg tro. men litt fristet ble jeg av Puccos tips.

En mannshull skal være minst 30*40cm, så er det opp til deg hvor komfortabel/ukomfortabel du vil ha nedgangen til kjelleren...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.