Hei!

Vi har et langsiktig kjellerprosjekt vi holder på med. Akkurat nå driver vi og river et innredet rom i kjelleretasjen. Huset er fra ca. 1948. Et rom i kjelleren har vært reist opp med trestenderverk og tretex, både gulv og tak. Gulvet er belagt med det som ser ut som asfalt, og det sitter også utvendig på betongen. Vi har kommet over noen bekymringer.

I taket sitter plater, er dette masonitt? De føltes så harde og litt annerledes, men tenkte å sjekke hva ekspertene sier eller om dette kan være asbest? Tenkte å sende det til analyse hvis ingen overbeviser meg om det motsatte.

En nærbilde av en brun, jevn overflate av en bygningsplate, muligens masonitt, lagt på et lysere tregulv. Platen har tekstur som antyder trefiber. En hånd holder en brun plate med grønn flekk, muligens masonitt, foran en pusset murvegg i en kjeller, med spikerhull synlige på platen. Et rom under riving med brune takplater av ukjent materiale. Veggene er rosa med synlige skader i pussen og flere hull i betongen. Trekantede brunaktige plater festet med skruer i taket, delvis skadet i ett område. Under platene vises hvit puss.

Pussen har jo blitt ødelagt ganske mye under rivingen, men jeg tenker at det går an å lappe og fikse det igjen. Men den er veldig porøs noen steder. Hvordan vet man om pussen kan reddes eller om man burde rive bort alt og sette ny?

Innvending kjellervegg under renovering med synlige skader og hull, rød bøtte på tregulv, og plater montert i taket. En gammel kjellerdør med skadet, sprukket puss rundt dørkarmen, tegn på rivningsprosjekt i et eldre hus. Veggen har omfattende skader med synlig betong og synlige sprekker i pussen. En åpning mot et vindu ses på venstre side av bildet. Ødelagt puss på vegg, med synlig nettingforsterkning og hull. Overdelen har noen avskallede områder og eksponert murverk. Veggen i en kjeller med betydelige skader i pussen, viser sprekker og smuldret materiale rundt et vindu. Takplater sikret med skruer. En vegg i en kjeller under riving, med støpte spor og en rød bøtte på gulvet. Veggen har flere hull og skader i overflaten.

Asfalten på gulvet (hvis det nå er det) bør vel bort antar jeg, eller kan man la den være? Den stopper vel fuktvandringen?

Kjellerrom under riving med treverk, spon og asfalt på betonggulvet. Veggene er delvis revne, synlig isolasjon og verktøy. Et rom i en kjeller under riving, med et delvis fjernet tregulv som viser eksponerte trebjelker og en bar gulvflate med svart belegg.

Så mistenker jeg at innerveggene i kjelleren kan være av blåbetong. Jeg vet at man kan måle det med noe måleinstrument, men hvordan gjør man det enklest?

En nærbilde av skadet puss i en kjeller, med sprukne og porøse områder. En skrue stikker ut fra overflaten. blåbetong?

Rommet er tenkt å brukes som et gjesterom med en seng i om mulig. Vi hadde ikke tenkt å måtte legge gulvvarme eller isolere, kjøre litt sparsommelig og enkelt.

Det virket likevel ganske tørt i rommet, til tross for at det var helt reist opp med trestenderverk mot fasaden i jeg vet ikke hvor lenge. Kjelleren er nylig drenert og isolert utvendig med isodrän. Akkurat dette rommet ligger ikke så langt under bakkenivå, bakken går kanskje omtrent 1 meter opp.

Masonite.

Masonit i taket. Ser ikke ut som blåbetong i veggen.

Fulkemisten
Det der ser nøyaktig ut som masonit. Glatt på den ene siden og karakteristisk "småvafflet" på den andre. Eternittplater er oftest grå, har ulike andre strukturer (eller glatte) og går ikke i stykker på den måten. De har en spesiell klang også, man forstår liksom at det er fibercement.

Disclaimer: Analyse er for din egen bekymring, og jeg vil ikke fraråde dette basert på bilder på et forum.

Edit: Pucktrea.

Ok, godt å høre! Jeg synes også det ser ut som masonite, men det var nettopp klangen i dem og følelsen når jeg holdt i den som fikk meg til å tenke.

Ser ikke ut som blåbetong, nei... Den har en litt lilla tone og er finere i strukturen enn på bildet. Dog kan det være blandet, i mitt hus er typisk hver tredje/fjerde stein blåbetong og øvrige "vanlig" ytong/lettbetong.

Asfaltpappen i gulvet er vanlig underlagspapp. Den er til for å fuktisolere treverket og isolasjonen fra betonggulvet som finnes derunder. Pussen reparerer du. Bruk en myk kalkmørtel for sikkerhets skyld.

Ok, takk for svar!

Gulvet har vi ikke helt bestemt oss for hva vi skal gjøre med, men det heller mot ren betong eller fliser. Men risikoen er jo at det blir litt kaldt iom at vi ikke har plan for noen gulvvarme. Men jeg antar at vi burde fjerne asfalten? eller kan man la den være som den er?

Kan man prime og avrette rett på den i så fall?

Helst burde man kanskje grave ut og isolere nedenfra, men ork kan kanskje ikke strekke til for det.

Skal du ikke bruke treverk oppå betongen bør du fjerne asfaltpappen.

Ok, blir til å frese bort asfalten da.

En annen tanke som slo meg, taket ser nå ut som en ost av alle hullene etter tusen spiker som må repareres.

Tak med mange hull og skader etter fjerning av spiker. Lyspære i midten. Potensielt behov for reparasjon eller utskifting til trætak.

Hvor ille ville det vært å sette tretak i stedet for å reparere dette? Det er jo ingen betong over, bare et lag puss.

Det bør gå aldeles utmerket. Sett spiklekter først på c/c 600 mm og deretter trepanel. Hushold med høyden. Panelet kan være 12-13 mm.

ok takk! da kjører jeg på det.

Om du ikke allerede har begynt, så vil det raskeste og enkleste være å tette hullene med gipsmørtel og så påføre et tynt lag gipsmørtel eller sparkle direkte på hvis du ikke er vant med å pusse tak...

Casaloco
Ser ut til å være slaggplater i veggen dvs ikke blåbetong. Om du vil være helt sikker på ev radon materiale tar du dit en firma som gjør en gamma måling.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.