Hei!

Jeg har nylig kjøpt et hus og opplevde første besøket at det lukter veldig mye kjeller i klærne mine etter å ha vært der. Huset er eldre, 70-tallet med krypkjeller som skal være velstelt (har avfukter installert osv)
Kan det være slik at det trenger tetting rundt gulvsprekker, ser at fliser er lagt på sine steder og det nesten oppleves som at det blåser fra sprekken mellom gulv og vegg. Fra grunnen da, gjetter jeg?

Det ble gjort en befaring før salg som ikke indikerte mugg osv., men man blir jo litt redd. Hvem kan man ta dit som kan måle og gi kloke råd om lukten, grunnen og status på bad?

Takknemlig for alle råd// Husrøkter

På 70-tallet brukte man trykkimpregnert tre i syllene. Når det kommer i kontakt med fukt, avgir det en duft som kan minne om mugg. Du kan altså trenge å bytte syllene.

fatsuG7 fatsuG7 skrev:
På 70-tallet brukte man trykkimpregnert tre i svillene. Når det kommer i kontakt med fukt avgir det en duft som kan ligne på mugg. Du kan altså trenge å bytte sviller.
Takk for innspill, jeg skal lese på hva det innebærer👍 kan det skyldes at huset har stått en stund litt for kaldt?

Finnes mange grunner, bl.a. pga kaldstilt hus uten ventilasjon og innestengt fukt. Da setter lukten seg i overflater, tak, vegger, noen ganger møbler og isolasjon.

• Liker
Majan pirayan og 1 annen
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
På 70-tallet brukte man trykkimpregnert tre i syllene. Når det kommer i kontakt med fukt avgir det en duft som kan ligne mugg. Du kan altså trenge å bytte syller.
Støpte man inn trykkimpregnerte syller også i grunnmuren på krypkjellere, altså? Jeg trodde det bare var på hus med plate.

Jeg skal undersøke det hele nærmere 🙏

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.