2.621 lest ·
16 svar
3k lest
16 svar
Kjellerloft - trimsykkelen er 5 cm for høy!
Håper alle har en like hyggelig lørdag som oss!
Jaha, da stemte ikke spesifikasjonen for den nye gymmaskinen med 5 cm i høyden.
Gir ikke opp, så jeg vurderer om man kan grave ut kjellertaket som er det støpte betonggulvet for etasjeplanet. Det er et enetasjes teglhus med innredet kjeller fra 70-tallet.
Høyden på taket er 209 cm, maskinen er 213-214 cm.
Det er nemlig topp-komponenten på maskinen som har en vinkel på 10-20 grader opp mot taket og er av firkantstål. Så målet som påvirker taket er 4 x 20 cm, noe som ikke burde påvirke konstruksjonen i det hele tatt egentlig.
Så tanken er å frese en renne på 4 x 5 x 20 cm (BxDxL).
Sporfrese og slå/bile bort. Maskere området med byggeplast og byggstøvsuger for å minimere støvet.
Men når kommer man til armeringen, og hvilke verktøy er best egnet for jobben? Antar at jeg må leie.
Jaha, da stemte ikke spesifikasjonen for den nye gymmaskinen med 5 cm i høyden.
Gir ikke opp, så jeg vurderer om man kan grave ut kjellertaket som er det støpte betonggulvet for etasjeplanet. Det er et enetasjes teglhus med innredet kjeller fra 70-tallet.
Høyden på taket er 209 cm, maskinen er 213-214 cm.
Det er nemlig topp-komponenten på maskinen som har en vinkel på 10-20 grader opp mot taket og er av firkantstål. Så målet som påvirker taket er 4 x 20 cm, noe som ikke burde påvirke konstruksjonen i det hele tatt egentlig.
Så tanken er å frese en renne på 4 x 5 x 20 cm (BxDxL).
Sporfrese og slå/bile bort. Maskere området med byggeplast og byggstøvsuger for å minimere støvet.
Men når kommer man til armeringen, og hvilke verktøy er best egnet for jobben? Antar at jeg må leie.
Sist redigert:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Maskinen kanskje står på små føtter som kan fjernes eller kappes?
Jeg ville ikke gi meg ut på å frese/ hugge bort materiale på undersiden av dette valvet.
Jeg ville ikke gi meg ut på å frese/ hugge bort materiale på undersiden av dette valvet.
Den går nemlig ikke å endre i konstruksjonen på en enkel måte. Skal den kappes så må man kappe samtlige, og det er ikke mulig da kromstengene som vektene kjører i har en gjenge på toppen.
Det blir rett og slett et for stort inngrep som kan påvirke alt for mange variabler.
Det blir rett og slett et for stort inngrep som kan påvirke alt for mange variabler.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg synes å se ganske tydelig at det bør være mulig å redusere høyden på "maskinen" noen centimeter.
Og å sage med baufil er god trening for armemusklene
Og å sage med baufil er god trening for armemusklene
Hvis man skal kappe noe i det hele tatt, så må alle få en like presis kapping. Noe som omfatter veldig mye arbeid, men gjennomførbart.KnockOnWood skrev:
Er det virkelig så ille å frese den lille renna i kjellertaket?
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.868 innlegg
Jeg gjetter på at hvelvet er underkantsarmert, og da hadde iallfall jeg ikke turt å pigge hvordan som helst i det uten å rådføre meg med en konstruktør. Derimot vil du nok ha et flytende betonggulv uten noen bærende funksjon hvis det er et eldre hus (noe det høres ut som, med tanke på høyden), da kan du kanskje pigge i gulvet og lage en utsparing for maskinen i gulvet i stedet?
Har jeg forstått deg rett om det er bjelken som går fra vektpakken frem til stangen som peker en anelse oppover? Brukes hele høyden i bjelken for line/vaier eller lignende, eller er det luft øverst? Går det i så fall å kappe overkanten av bjelken? Hjørnet foran linehjulets innfesting har ingen betydning for bjelkens styrke, og et lite stykke bak linehjulet går det nok å ta også, da bjelken må være dimensjonert for høyeste momentet som er ved stolpen. Det går jo antakeligvis til og med å flytte ned linehjulet en aning om det trengs som det ser ut.
Jeg hadde forlenget gjengene i vektpakkens stenger og kuttet den stående stolpen. Det er ikke så nøye - det er jo gjenger i stengene så det må jo på noe vis være justerbart.
Tenk på hvordan du skal reise opp maskinen også, om du ikke kan montere den stående. Reismålet blir målet fra bjelkens overkant korteste vei til en tenkt linje mellom foten ved setet og en foten under vektpakken. Det blir ikke mye lengre enn maskinens høyde når den står opp, men litt vil det nok skille.
Skal du modifisere huset er det nok ikke heller noen fare så lenge du ikke gir deg på armering. Underkanten på et bjelkelag har en strekkbelastning, hvilket betong ikke tar opp noe særlig bra om den ikke er armert. Så inn til armeringen fyller betongen mest funksjon av beskyttelse for armeringen. Jeg har dog ingen kunnskap om hvor mye betong man pleier å ha utenpå armeringen i et hus. På kaier pleier man å ha 50mm for å beskytte betongen mot vannet, så i et hus ligger min gjetning på at det er betydelig mindre...
Jeg hadde forlenget gjengene i vektpakkens stenger og kuttet den stående stolpen. Det er ikke så nøye - det er jo gjenger i stengene så det må jo på noe vis være justerbart.
Tenk på hvordan du skal reise opp maskinen også, om du ikke kan montere den stående. Reismålet blir målet fra bjelkens overkant korteste vei til en tenkt linje mellom foten ved setet og en foten under vektpakken. Det blir ikke mye lengre enn maskinens høyde når den står opp, men litt vil det nok skille.
Skal du modifisere huset er det nok ikke heller noen fare så lenge du ikke gir deg på armering. Underkanten på et bjelkelag har en strekkbelastning, hvilket betong ikke tar opp noe særlig bra om den ikke er armert. Så inn til armeringen fyller betongen mest funksjon av beskyttelse for armeringen. Jeg har dog ingen kunnskap om hvor mye betong man pleier å ha utenpå armeringen i et hus. På kaier pleier man å ha 50mm for å beskytte betongen mot vannet, så i et hus ligger min gjetning på at det er betydelig mindre...
Helt enig. La taket være, det ligger rimeligvis en underkantarmering 3-5cm inn.KjellTimell skrev:Jeg gjetter på at hvelvet er underkantarmeret, og da hadde i hvert fall ikke jeg våget å bore hvordan sønn helst i det uten å rådføre en konstruktør. Derimot har du sannsynligvis et flytende betonggulv uten noen bærende funksjon om det er et eldre hus (noe det høres ut som, med tanke på høyden), da kan det hende du kan bore i gulvet og gjøre en utsparing for maskinen i gulvet i stedet?
Synes forøvrig at maskinen ser fullt redigerbar ut.