Jeg har isodrän på utsiden under mark, men vil legge til 50mm cellplast på innsiden for å også få isolasjon på den delen som er over mark. Veggen kan altså puste utover, og jeg ser ikke noe problem med å hindre varm, fuktig inneluft i å trenge inn i veggen, men noen andre har kanskje en annen erfaring?
 
B Bengtt skrev:
Jeg har isodrän på utsiden under mark, men vil legge til 50mm cellplast på innsiden for å også få isolasjon på den delen som er over mark. Veggen kan altså puste utover, og jeg ser ikke noe problem med å hindre varm fuktig inneluft fra å trenge inn i veggen, men noen andre har kanskje en annen erfaring?
Hva er ditt spørsmål? Om du isolerer innvendige vegger med 50mm cellplast, eller snakker vi gulv? Har vanskelig for å se hvordan du skal kunne isolere veggene med cellplast og samtidig ha en diffusjonsåpen løsning dessverre.
Kan ikke u-verdier i hodet, men hvis jeg ikke tar helt feil, så er vel 200mm cellplast over et kapillærbrytende lag minimum i Sverige for å klassifiseres som isolert. Garasjer har vel 200mm. I bo-området er vel 300mm som gjelder, med mindre du velger en annen klasse på isolasjonen selvfølgelig.
 
F Fjonken skrev:
Hva er ditt spørsmål? Om du isolerer innvendige vegger med 50mm celleplast, eller snakker vi gulv? Har vanskelig for å forstå hvordan du skal kunne isolere veggene med celleplast og samtidig ha en diffusionsåpen løsning dessverre
Kan ingen u-verdier i hodet men om jeg ikke tar helt feil så er vel 200mm celleplast over et kapillærbrytende lag minimum i Sverige for å klassifiseres som isolert. Garasje har vel 200mm. I bo delen er vel 300mm som gjelder, om du ikke velger en annen klasse på isolasjon så klart.
Ikke gulv, vegger. Kjelleren har 1,5m under mark og 0,5m over mark. Den delen som er under mark blir jo isolert med 200mm isodrän som både isolerer, drenerer og ventilerer på utsiden. Men jeg kan ikke sette utvendig isolasjon over mark. Derfor tenkte jeg å sette den på innsiden. Veggen ventilerer jo utover og innover pleier man jo å ha diffusjonstett plast. Visst burde det funke med celleplast altså diffusjonstett isolasjon på innsiden?
 
B Bengtt skrev:
Ikke gulv, vegger. Kjelleren har 1,5m under bakken og 0,5m over bakken. Den delen som er under bakken blir jo isolert med 200mm isodrän som både isolerer, drenerer og ventilerer på utsiden. Men jeg kan ikke sette utvendig isolasjon over bakken. Derfor tenkte jeg å sette den på innsiden. Veggen ventilerer jo ut og inn pleier man jo å ha diffusjonstett plast. Viss burde det funke med celleplast altså diffusjonstett isolasjon på innsiden?
Du vil alltid ha fukt i kjelleren uansett hvor drenert det er, da ville jeg personlig aldri blandet inn plast i slike miljøer, bygg luftspalter eller en isolasjon som tåler det miljøet. Jeg limte lettbetongblokker på alle vegger i kjelleren på min bolig i stedet for å prøve meg på luftspalter eller isolere innvendig. Tror de var 70mm tykke, så puss på det. Om det ga noen bedre isolasjonsevne vet jeg ikke, da jeg rakk å selge huset før vinteren kom.
Men en retningslinje er at man skal isolere på den kalde siden. Og aldri blande inn plast eller organisk i en kjeller.
Håper det har gitt deg noen svar i det minste.
 
  • Liker
Bengtt
  • Laddar…
B Bengtt skrev:
Jeg har isodrän på utsiden under bakken, men vil legge til 50mm celleplast på innsiden for å også få isolasjon på den delen som er over bakken. Veggen kan altså puste ut, og jeg ser ingen problemer med å hindre varm fuktig inneluft fra å trenge inn i veggen, men kanskje noen andre har en annen erfaring?
Bør gå bra. Jeg har sandwichevegg av to sider betong med mellomliggende isolasjon og porodrän utvendig i 20 år.
 
  • Liker
Bengtt
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.