Hei!
Jeg skal bygge en liten kjeller som skal utgjøre grunnlag for en vinterhage i tilknytning til mitt nye fritidshus. Kjelleren skal mures av lettklinkerblokker 19x19x59cm på en støpt plate. Størrelsen er ca. 7.5x2.5x1.6m (LxBxH) dvs 12x4x8 blokker.
Jeg har lest de dokumentene som finnes på Maxit og Finnja, og søkt på mange tråder i dette forumet, men jeg har fortsatt noen spørsmål igjen før jeg begynner, som jeg håper noen kan hjelpe meg med:
1. Glideskikt. Det virker å være omtrent like mange som mener at man kan droppe glideskiktet som det finnes de som mener at det er nødvendig. Jeg tenkte derfor å droppe det og mure direkte mot platen. Er det OK?
2. Forankring mot plate. Trenger jeg å forankre første omgangen mot platen på noen måte (utover murmørtel siden jeg dropper glideskiktet)? Det finnes mange forslag der, bore ned armeringsjern i platen som blokkene festes mot, frese en "grøft" for første omgangen, støpe på en kant rundt, støpe på en "såle" innvendig etter muring osv.
3. Piler. Hovedbygningen står på piler, hvorav tre står på samme plate som kjelleren skal mures på. Bør jeg mure den veggen direkte mot pilene, eller er det bedre å la det være en åpning mellom piler og vegg (og dermed også mellom husvegg og kjellervegg, hvis dere skjønner hva jeg mener...)?
4. Bjelkelag. På toppen av kjellerveggen tenkte jeg å støpe et bjelkelag av betong. Også her synes det å være ulike skoler, min idé var å bygge en form og støpe direkte mot kanten, slik at gulvet hviler på og er faststøpt i Lettklinkerveggen. Er det en god idé eller skal det være glideskikt osv. mellom bjelkelaget og muren? Jeg tenkte opprinnelig å bruke samverkingsplate for støpingen, og da anbefaler produsenten å støpe direkte mot muren, det bør vel være samme prinsipp dersom man bygger en egen form?
5. Bjelkelag igjen. Jeg har ikke brukt noen konstruktør for styrkeberegninger, men av det jeg har regnet og lest selv så burde det bli skikkelig overdimensjonert om jeg støper 10cm gulv med armeringsjern i underkant samt armeringsnett i midten. Siden den frie spennvidden bare er ca. 2.20 så må vel det holde? Eller synes dere jeg skal engasjere en konstruktør for beregningen...
Jeg ville vært veldig takknemlig for hjelp med dette!
MVH,
Fredrik Thunved