Hei!
Kom på at jeg burde ha tatt bilder allerede fra starten og startet en tråd om dette. Men jeg begynner nå. Har mengder av spørsmål allerede og tar gjerne imot tips og råd også. 😊
Prosjekt:
Gjøre om et fyrrom til et soverom, garderobe samt rom igjen for bergvarmepumpen.
Forutsetninger:
- Gammelt fyrrom på 30 kvm, 6x5m. I dag kun bergvarmepumpe i rommet. Unødvendig mye ledig plass som kan brukes til noe hyggelig i stedet 😊
- Underetasje i et skråningshus, så nesten som en kjellermiljø og ca 75% av den fjerne veggen fra døren er under bakkenivå, skrånende terreng utenfor så fra å være til stor del under bakken til venstre så er veggen nesten helt over bakken til høyre.
- Veggene er oppforet som ble notert ved besiktigelse da huset ble kjøpt, inkludert mulig litt mugglukt i det ene hjørnet.
- Trukket strøm og vannbåren konvektor.
Det skal bli soverom for et av barna, så det må ikke finnes den minste risiko for mugg bak. Men også forstått at oppforede vegger er veldig feil.
Kommer tilbake med bilder og hva som er gjort hittil.
Kom på at jeg burde ha tatt bilder allerede fra starten og startet en tråd om dette. Men jeg begynner nå. Har mengder av spørsmål allerede og tar gjerne imot tips og råd også. 😊
Prosjekt:
Gjøre om et fyrrom til et soverom, garderobe samt rom igjen for bergvarmepumpen.
Forutsetninger:
- Gammelt fyrrom på 30 kvm, 6x5m. I dag kun bergvarmepumpe i rommet. Unødvendig mye ledig plass som kan brukes til noe hyggelig i stedet 😊
- Underetasje i et skråningshus, så nesten som en kjellermiljø og ca 75% av den fjerne veggen fra døren er under bakkenivå, skrånende terreng utenfor så fra å være til stor del under bakken til venstre så er veggen nesten helt over bakken til høyre.
- Veggene er oppforet som ble notert ved besiktigelse da huset ble kjøpt, inkludert mulig litt mugglukt i det ene hjørnet.
- Trukket strøm og vannbåren konvektor.
Det skal bli soverom for et av barna, så det må ikke finnes den minste risiko for mugg bak. Men også forstått at oppforede vegger er veldig feil.
Kommer tilbake med bilder og hva som er gjort hittil.
Tillegg
- Rommet er tørt og fint men vet ikke hva som skjuler seg bak de oppregulerte veggene
- At oppregulerte vegger er feil mener jeg da trolig fordi det er gjort på gammelt vis og det er under mark
- Så er jeg novise på dette, har aldri gjort et like stort arbeid selv før så mye blir nytt med risiko for feil tenking
- Rommet er tørt og fint men vet ikke hva som skjuler seg bak de oppregulerte veggene
- At oppregulerte vegger er feil mener jeg da trolig fordi det er gjort på gammelt vis og det er under mark
- Så er jeg novise på dette, har aldri gjort et like stort arbeid selv før så mye blir nytt med risiko for feil tenking
Det store spørsmålet er hvordan det står til med fuktvandringen i konstruksjonen, f.eks drenering og hva som finnes under gulvet? Og hvor gammelt er huset? Tidligere ble kjellere bygget med hensikten å være nettopp kjellere. Litt kjøligere og fuktigere, men kanskje ikke noe å fylle med organisk materiale og oppholde seg i. Dermed ikke sagt at det ikke finnes løsninger hvis det skulle være tilfelle...
Har en første spørsmål, etter å ha tatt ned de oppreglede veggene (mer bilder og info kommer men begynte å dokumentere i dag her er jeg nå), alt er borte og det er nå en ren betongvegg igjen, men jeg har igjen reglen øverst, den er kilen av innertaket (som jeg vil ha igjen) og jeg kommer ikke til med kubein for å få den løs uansett hva jeg gjør uten å skade taket.
Jeg har to alternativer enten prøve å få løs spiker for spiker til den faller ned eller la den sitte igjen, skjære av byggplasten og bruke som taklist, for eksempel male eller spikre fast en passende list oppå for å skjule.
Trenger litt råd, går det an å få en 4,5x4,5 regel å leve videre som taklist?
Jeg har to alternativer enten prøve å få løs spiker for spiker til den faller ned eller la den sitte igjen, skjære av byggplasten og bruke som taklist, for eksempel male eller spikre fast en passende list oppå for å skjule.
Trenger litt råd, går det an å få en 4,5x4,5 regel å leve videre som taklist?
Kommer dessverre ikke til å se. Plasten er mellom de oppreglede veggene og stenderne, så det som vises på bildet er det siste som er igjen.Centano skrev:
Kan heller ikke si med sikkerhet at det er 45 stender, den kan godt være bredere og fortsette oppover.
Kan stenderen ha noe med innertaket å gjøre? Jeg tenker da at den er del av stenderverket for både tak og vegg.
Det er over bakken og tørt så ikke noe som nødvendigvis må fjernes tror jeg, hadde uansett satt en taklist der senere.
Vil som sagt ikke skade innertaket da jeg vil ha det i behold.
Begynte å ta bilder sent, så her kommer beskrivelsen av hva som har skjedd
Elektrikeren og rørleggeren fjernet strømmen og konvektoren
Med brekkjern tok jeg så ned juksebjelkene i taket
Deretter gikk jeg løs på veggene igjen med brekkjern, fantastisk verktøy, som viste seg å være isolerte med mineralull og byggplast
Reisverket hadde riktignok avstand mot betongveggen ved hjelp av 1mm plywoodbiter, men de var ikke hyggelige, for å si det sånn
Spikerne falt ut sammen med betong her og der, men fikk løs alle stendere til slutt, en ren betongvegg
Det så litt kjedelig ut enkelte steder, spesielt i hjørnene, men overordnet så det fint ut
Lot så veggene puste i en måned
Elektrikeren og rørleggeren fjernet strømmen og konvektoren
Med brekkjern tok jeg så ned juksebjelkene i taket
Deretter gikk jeg løs på veggene igjen med brekkjern, fantastisk verktøy, som viste seg å være isolerte med mineralull og byggplast
Reisverket hadde riktignok avstand mot betongveggen ved hjelp av 1mm plywoodbiter, men de var ikke hyggelige, for å si det sånn
Spikerne falt ut sammen med betong her og der, men fikk løs alle stendere til slutt, en ren betongvegg
Det så litt kjedelig ut enkelte steder, spesielt i hjørnene, men overordnet så det fint ut
Lot så veggene puste i en måned
Sist redigert av en moderator:
Så fortsatte jeg i går med å fjerne resten av veggene
Ble 6 søppelsekker med isolasjon, 3 med blandet søppel og en stor haug med planker på tomten som vi får ta hånd om til våren
Gårsdagens spørsmål om reglen som var igjen tok jeg løs i dag spiker for spiker
Vedlagte bilder viser hvordan det nå ser ut etter rydding
Ble 6 søppelsekker med isolasjon, 3 med blandet søppel og en stor haug med planker på tomten som vi får ta hånd om til våren
Gårsdagens spørsmål om reglen som var igjen tok jeg løs i dag spiker for spiker
Vedlagte bilder viser hvordan det nå ser ut etter rydding
Hva har jeg lært hittil
- Det er mer arbeid enn man tror å rive ned
- Mineralull klør
- Det gjør vondt og blør mye hvis brekkjernet slipper og man får enden i hodet
- Man føler seg skikkelig fornøyd når man er ferdig og faktisk tok tak i siste regel i stedet for å la den være igjen
- Brekkjern og Excel bør være menneskehetens beste oppfinnelser
- Stor respektive mini-brekkjern anbefales sterkt
Riving klart, på tide å bygge opp
- Det er mer arbeid enn man tror å rive ned
- Mineralull klør
- Det gjør vondt og blør mye hvis brekkjernet slipper og man får enden i hodet
- Man føler seg skikkelig fornøyd når man er ferdig og faktisk tok tak i siste regel i stedet for å la den være igjen
- Brekkjern og Excel bør være menneskehetens beste oppfinnelser
- Stor respektive mini-brekkjern anbefales sterkt
Riving klart, på tide å bygge opp
Sist redigert av en moderator:
Klinker, men har ikke sjekket under spesifikt i dette rommet, men i andre rom på sokkeletasjen så sitter de direkte på platenViktor.J skrev:
Og siden det også er samme klinker som brukes overalt så antar jeg at det ikke er lagt bjelkelag i dette rommet heller
Ingen svikt noe sted
Så jeg lar gulvet være 😊
Isolasjon eller kun betongplate ?huch skrev: