Jeg har til hensikt å rive veggen inn til en kattvegg for å få et større soverom. Dette i et hus fra 1920-tallet med brutt tak.
Veggen til kattveggen sitter ca. 60 cm ut fra der taket møter gulvet. Taket heller bratt og på det lengste punktet er veggen ca. 180 cm. Mellom kattvindveggen og taket sitter det rupanel overalt. Selve kattvindveggen er bygd av gammelt plank og liggende rupanel.
Hva tror dere, bærende eller ikke? Det føles rart å sette rupanel i tak og på skråveggene og så bygge en bærende vegg til kattvegg, eller hva?
Når jeg gjorde stikkprøver i de andre kattveggene, finnes det ingen planker, kun liggende rupanel. Og i det ene hjørnet av huset ligger trapperommet helt uten bærende "mellomvegg".
Veggen til kattveggen sitter ca. 60 cm ut fra der taket møter gulvet. Taket heller bratt og på det lengste punktet er veggen ca. 180 cm. Mellom kattvindveggen og taket sitter det rupanel overalt. Selve kattvindveggen er bygd av gammelt plank og liggende rupanel.
Hva tror dere, bærende eller ikke? Det føles rart å sette rupanel i tak og på skråveggene og så bygge en bærende vegg til kattvegg, eller hva?
Når jeg gjorde stikkprøver i de andre kattveggene, finnes det ingen planker, kun liggende rupanel. Og i det ene hjørnet av huset ligger trapperommet helt uten bærende "mellomvegg".
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Spørsmålet er nok ikke om "kattvindsväggen" er bærende, men om takstolens støtteben inngår i den bærende konstruksjonen.
Og det gjør de trolig.
Så du må se på hvordan takstolene er konstruert og komme tilbake hit
Og det gjør de trolig.
Så du må se på hvordan takstolene er konstruert og komme tilbake hit
Men er det ikke rart at "støttebena" ikke er forankret i selve takstolen?
Man har jo satt rupanel i tak og skråvegg, deretter har man bygget kneveggen. Med skråkappede plan, ca 30 graders helling.
Man har jo satt rupanel i tak og skråvegg, deretter har man bygget kneveggen. Med skråkappede plan, ca 30 graders helling.
Når man bygde hus på 20-tallet hadde man kanskje ikke bygningsingeniører med. I vårt hus fra 1917-tallet er det også planker i alle vegger, men veldig svake takstoler og gulvbjelker. Når vi tok bort våre knevegger som du beskriver, forsterket vi takstolene ved å slå på en 220 regel og tilleggsisolerte. Du trenger sannsynligvis å gjøre noe lignende avhengig av dine takstoler.
Klikk her for å svare