Vi har etter mye om og men kommet frem til at vi må sette opp en katteluke i vårt nybygde og godt isolerte trehus. Jeg hadde håpet at vi kunne unngå det, men det går ikke (av forskjellige grunner).

Vi har også diskutert frem og tilbake om vi skal sette den i en ytterdør (grovinngangen) eller i veggen ved siden av og har kommet frem til at vi vil sette den i veggen, hovedsakelig fordi vi synes det ser bedre ut. Vi har et lite vindu i grovinngangen og har tenkt å sette luken under dette (se bilde).

Plantegning av vegg med foreslått plassering for katteluke markert i rødt under et lite vindu, med detaljer om bygge- og isolasjonsmaterialer.

Veggen består av (fra utsiden): 22 mm panel, 28 + 12 mm luftspalte, 9 mm utegips, 170 mm stendere/isolasjon, dampsperre, 70 mm stendere/isolasjon, 17 mm rupanel, 13 mm gips

Diagram av tverrsnitt av veggkonstruksjon i trehus med detaljer om panel, isolasjon og plastfilm.

Jeg har vurdert å lage en innbygning i veggen fra utsiden (slik at veggen blir smalere der) og sette luken i denne (se bilde). Min tanke var da å beholde isolasjonen i det indre regelverket og la veggen ha den tykkelsen i innbygningen, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre med dampsperren da.

Skisse av en vegg med innfelt plass til katteluke under et vindu, med piler som peker mot åpningen.

Kan jeg lage en sånn løsning på noen måte uten å få problemer med kondens? Hvordan skal jeg gjøre med dampsperren og tetting?

Eksakt hvordan du skal gjøre i veggen kan jeg ikke svare på, men jeg anbefaler deg å fikse et dobbelt system med to luker så reduseres trekken fra luken. Tenk også på at det skal være lett å ta av luken/lukene og gjøre rent! For eksempel en relativt tung isoporisolert boks med hull i den ene enden og luke i den andre enden som står på innsiden.

Anna_H Anna_H skrev:
Eksakt hvordan du skal gjøre det i veggen kan jeg ikke svare på, men jeg anbefaler deg å fikse et dobbelt system med to luker så reduserer du trekk fra luken. Tenk også på at det skal være lett å ta av luken/lukene og gjøre rent! For eksempel en rimelig tung fryseisolerende boks med hull i den ene enden og luke i den andre enden som står på innsiden.
Jo, tanken er at det skal bli en form for luftsluse (dobbeltluker) senere, men det er neste steg. Først må jeg få luken på plass i veggen.

Bytt ut vinduet til et mindre og bygg inn katteluken der? Da trenger du ikke rive deler av veggen og heller ikke eventuelt prøve å gjenopprette veggen i fremtiden.

Z z_bumbi skrev:
Bytt ut vinduet til et mindre og bygg inn katteluken der? Da trenger du ikke rive deler av veggen og heller ikke eventuelt prøve å gjenopprette veggen i fremtiden.
Da trenger katten en form for rampe, både på utsiden og innsiden. Det er dessuten et dreievindu med integrert magnetkontakt for alarm, så det blir komplisert. Nei, vi vil ha luken i veggen der jeg har markert på tegningen. Det jeg lurer på er om det er mulig å gjøre en innbygging slik jeg har tenkt.

En variant er å gjøre innbyggingen fra innsiden og kle inn med smyg og lister som om det var et vindu. Da går det jo å brette inn planstenen og tette mot stenderne og selve "veggblokken" med katteluken (tilsvarende vinduskarm med vindu) havner jo på utsiden av dampsperren.

Ulempen med å gjøre innbyggingen fra innsiden er dog (foruten at det ikke ser like bra ut) at innbyggingen må være mye større da for at vi skal komme til knapper og display på kattelukens innedel.

En annen variant er selvfølgelig å ikke gjøre noen innbygging i det hele tatt, men jeg tenker at det kan bli problemer med kondens da også siden man lager hull i dampsperren og dessuten ikke har noen mulighet til å tape/tette den på noen måte.

L
Vi har en katteluke i ytterveggen vår. Den fører inn i vaskerommet hvor jeg har bygget en kasse av MDF som de må hoppe opp i og ut av. På denne måten fanger jeg den kalde luften, som er tyngre, fra å strømme ut på gulvet. Fungerer relativt bra inntil videre.

Luken til oss sitter rett under fasadeskapet. Jeg visste hvor bjelkene satt, men selvsagt havnet det utskårne hullet rett på røret for kablene inn til sentralen inne, så jeg måtte endre litt i veggen. I kassen jeg har bygget har jeg også et kamera, slik at jeg ser når kattene kommer og går og hva de tar med seg inn.

Kattluke installert i en gul yttervegg under et fasadeskap, med kabler rundt området.

• Liker
  • Haha
Mats Ekström1 og 8 andre
  • Laddar…
Hva slags kamera har du satt opp?

L
Noen vanlig ip-kamera med app etc. Har skrotet den til fordel for et unifi system nå

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.