20.075 lest ·
47 svar
20k lest
47 svar
katteloft bærende eller ikke?
Samtidig må man vel også legge det endelige ansvaret på huseieren. River man bærende vegger bare basert på hva en ukjent person med klovn-avatar på internett har sagt i et flyktig innlegg så får man imho skylde seg selv.KnockOnWood skrev:
Jeg takker som sagt for all hjelp! jeg ville bare høre med dere hva dere trodde, tenker ikke å gjøre noe før jeg har fått noen som kan. Så dere trenger ikke hakke på hverandre alle meninger er velkomne! Btw hvor får man tak i en tegning til huset? har ingen anelse om hvor man kan henvende seg. Det er som sagt fra 1942.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg

Jeg satt opp en ny vegg en halv meter inn, så rev jeg den andre. Skjedde absolutt ingenting. Føltes ikke som det var noe trykk i veggen. Den andre veggen tenker jeg bare å lage en åpning i og lage skyvedører.
Men vet som sagt ikke om den hadde noe bærende formål eller ikke da jeg ikke har tatt dit noen kyndig. Men å flytte den en halv meter var i alle fall ikke noe problem!
En enkel måte å teste om noe som uansett skal fjernes er bærende, er å sage det av med et enkelt vannrett snitt. Hvis sagen klemmer seg fast, er det bærende. Den avsagde bærende delen kan hvis man er bekymret styrkes med en spikerplate til man har erstattet den med en ny bærende konstruksjon, i vårt tilfelle en 4 ganger så tykk limtredrager.
akkurat som anna_h forklarer gjorde jeg også. Og det hang løst så det sank ingenting! Men selv om en vegg ikke er bærende kan det jo være litt trykk på den likevel.
Det blå du ser er vindsperre til luftingen. Hadde litt panikk for å legge om taket fordi jeg begynte i november. Det var ingen lufting, og flere takstoler var dårlige. Så hadde taket helt åpent, fikset de dårlige takstolene og la på vindsperre i stedet for masonitt fordi det gikk raskere. Deretter 2"2 og rupanel. Akkurat når jeg la siste pannerekken kom snøen, noen ganger har man flaks
Det blå du ser er vindsperre til luftingen. Hadde litt panikk for å legge om taket fordi jeg begynte i november. Det var ingen lufting, og flere takstoler var dårlige. Så hadde taket helt åpent, fikset de dårlige takstolene og la på vindsperre i stedet for masonitt fordi det gikk raskere. Deretter 2"2 og rupanel. Akkurat når jeg la siste pannerekken kom snøen, noen ganger har man flaks
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ende ut?
Du kan jo isolere og panelere hele taket, så kattvindene elimineres.
Men du bør nok ikke ta bort de vertikale støttebena.
Om det er riktig dimensjonert fyller de definitivt en funksjon.
Forresten ser det ut som snekkerne hadde det travelt da de la taket.
Mange spiker som bommet på nærmeste regel.
Håper ikke taket blåser bort for deg. Men det har vel sittet oppe noen år
Du kan jo isolere og panelere hele taket, så kattvindene elimineres.
Men du bør nok ikke ta bort de vertikale støttebena.
Om det er riktig dimensjonert fyller de definitivt en funksjon.
Forresten ser det ut som snekkerne hadde det travelt da de la taket.
Mange spiker som bommet på nærmeste regel.
Håper ikke taket blåser bort for deg. Men det har vel sittet oppe noen år
Jo, det har vært der siden -69....
Hvordan isolerer jeg?
Jeg må vel ha en slags luftspalte mellom isolasjonen og råsponten?
Blir spennende å regne på prosjektet.
Drømmen er jo å rive ut hele overetasjen og gjøre om badet osv.
Tegner på å sette inn peis (2 stk) en i K og en i stue, så må finne ut hvor det er best at røret skal gå opp.
Må bytte tak innen 5-10 år og tenkte da kanskje jeg setter inn peisene samtidig.
Hvordan isolerer jeg?
Jeg må vel ha en slags luftspalte mellom isolasjonen og råsponten?
Blir spennende å regne på prosjektet.
Drømmen er jo å rive ut hele overetasjen og gjøre om badet osv.
Tegner på å sette inn peis (2 stk) en i K og en i stue, så må finne ut hvor det er best at røret skal gå opp.
Må bytte tak innen 5-10 år og tenkte da kanskje jeg setter inn peisene samtidig.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 innlegg
Det der med å sage og være fornøyd om sagen ikke kiler seg. Jeg har hørt at noen ganger er kattvinds "stolparna" ikke der for å ta opp trykkkraft fra taket, men for at mellombjelkelaget skal henge i takstolen. Altså, om du har litt for lang spennvidde på bjelkelaget, så får det støtte gjennom å henge i takstolen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det kanskje kan komme an på årstiden også?hempularen skrev:Det der med å sage og være fornøyd om sagen ikke kiler seg. Jeg har hørt at noen ganger er kattvinds "stolparna" ikke der for å ta opp trykkende kraft fra taket, men for at mellometasjen skal henge i takstolen. Altså, hvis du har litt for lang spennvidde på bjælkelaget, så får det støtte ved å henge i takstolen.
Om det er mye snø på taket bøyer høybenene rimeligvis nedover og støttebenene utsettes for en trykkraft.
Og kanskje motsatt situasjon når det er snøfritt.
Men jeg vet jo ingenting om husbyggestatikk selvsagt