Alt er bedre på Östermalm, dessverre finnes det ingen brädgård her :/

Høres ut som dere har fått tak i vanlig 2t4 (45*95). Selv om 2t4 er en gudegave til oss formsnekkere 😜 så er det aldri nedtørket eller holder kvaliteten for å lage karmer av. Ring et mindre snekkeri så fikser de biffen.

Når jeg bygger karm kjøper jeg høvlet furu, f.eks. 22x95 og 22x45 og limer sammen disse. Med disse to dimensjonene får jeg et karmstykke som er 44mm tykt, 95 mm dypt og en fals på 50mm.
Rett og fint blir det, og det trengs ingen freser eller spesialverktøy.

I verste fall går det jo enkelt å gjøre selv av finhøvlet 22x45 virke.

Blir så satans mye findam av å frese så mye tre men vil gjerne slippe det.

Holms trä i Kungens Kurva selger karmemner i limtre. Bruker dem hele tiden. Fungerer bra.
mvh Findus

• Liker
AndersMalmgren og 1 annen
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Blir så satans mye finstøv av å frese så mye treverk dog så vil gjerne slippe det
Hva er det du skal frese? Lime sammen to biter tre....klart!

Man må jo frese avrunding om det skal passe i stilen men klart det er jo ikke så mye materiale som å frese hele falsdybden, takk for alle tips skal se på dette i dag

Skulle være en drøm å finne "ferdige" karmstykker på metervare og så kunne man selv frese det siste om man vil ha noen allmogefresing, vinkelfresing eller lignende. Det største "problemet" er jo falsfresingen med bare en overhåndsfres. Man trenger jo nesten fresebord og helst en større spindel som tåler større fresestål...

findus42 skrev:
Holms tre i Kungens Kurva selger karmemner i limtre. Bruker dem hele tiden. Fungerer bra.
mvh Findus
Du har ingen kontaktperson der? Ringte og det var bare store bestillinger på typ 2000 meter osv

Akkurat nå føles @verktygsgurun metode best, for med den løsningen kan man finjustere falsdybden og man trenger ikke frese bort så store mengder materiale, noe som skaper støv.

• Liker
verktygsgurun
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Akkurat nå føles @verktygsgurun metode best, for med den løsningen kan man finjustere falsdybden og man trenger ikke frese bort så store mengder materialet som skaper støv
Hei. Link gjerne :)

pløyd furu? Kan du kjøpe på mange steder, jeg har kjøpt pløyd eik til terskel og det var skikkelig rett, så går nok å få tak i pløyd furu også som er rett og ikke slår seg

AndersMalmgren skrev:
planhøvlet furu? Kan du kjøpe på ganske mange steder, jeg har kjøpt planhøvlet eik til terskel og det var skikkelig rett, så det går nok an å få tak i planhøvlet furu også som er rett og ikke vrir seg
Jo, men da mener du at man limer/skruer sammen to biter?

Jo, nettopp, samt freser avrundning så det blir jo litt arbeid, men tror faktisk det er enklere enn å prøve å rette skjevt karmvirke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.