Y
Jeg skal montere en innerdørkarm. Synes karmhylse-systemet ser interessant ut, men lurer på hva som er å foretrekke, karmeskruer eller karmhylse?

- Ifølge Essves trenger man ikke å styre med kiler hvis man bruker hylsene?
iu
iu

Hylser om man vil ha det smidig, synes ikke den gamle modellen har noen fordel i det hele tatt.

• Liker
fremax
  • Laddar…
Har ikke montert så mange karmer i mitt liv, men de jeg har montert har vært med karmhylser. Har egentlig bare 2 negative erfaringer med karmhylsene, den første er at hvis ikke reglen som karmhylsen klemmes mot er helt parallell med dørhullet/hvordan karmen skal være, så vrir gjerne karmen seg og det er vanskelig å få det bra. Da må man fikse med kiler eller med reglen for å få en parallell flate å spenne mot. Tenker at karmeskruer er mindre følsomme for akkurat dette fenomenet. Det andre litt negative er vel at skruene kan føles overdimensjonerte for en vanlig innerdør. 7,5x60mm er REELLE skruer.

• Liker
Yrrol
  • Laddar…
Mikael_L
Karmhylse liker jeg skikkelig godt. Litt synd at prisen er høyere, som jeg ikke kan forstå siden det ikke er et mer komplisert produkt, snarere motsatt.

Ulempene som er nevnt her er jeg enig i, men karmeskruer har andre ulemper.
Jeg har noen ganger satt fast med litt slankere skruer med tilstrekkelig stor hode.
Er det ytterdører (som er tyngre og ofte mer utsatt) samt vinduer som heller ikke er spesielt lette, så føles karmhylse ordentlig mer robust.

Ja, du skjønner hva jeg stemmer på - karmhylse !! :)

S Snappahaneklanen skrev:
Har ikke montert så mange karmer i mitt liv men de jeg har montert har vært med karmhylser.
Jeg har montert med begge systemene, i begynnelsen av husbyggingen visste jeg ikke engang om karmhylser, men så kom åpenbaringen! :cool:

• Liker
tommib
  • Laddar…
Framequick til innerdører

• Liker
karlemils
  • Laddar…
En hylse låser vel ikke døren i to retninger som en karmskrue. Hva gjør hylsen som ikke en skrue med skive gjør?

Kjør karmhylse på innerdørene men bruker andre skruer enn de som er tenkt. Mener at de er altfor grove

Karmhylser bruker jeg når man har en fast ramme, typ vindu/ytterdør da man kan spenne opp den og flytte den til den blir perfekt så skru inn skruen. Karmskrue bruker jeg til innerdører da de ofte ikke har en fast terskel og ikke går å "spenne fast" i bunnen, da bruker jeg skruen som låser den direkte.

Y
S Snappahaneklanen skrev:
Har ikke montert så mange karmer i mitt liv, men de jeg har montert har vært med karmhylser. Har egentlig bare 2 negative erfaringer med karmhylsene, den første er at om ikke regelen som karmhylser klemmes mot er helt parallell med dørhullet/hvordan karmen skal være, så vrir gjerne karmen seg, og det er vanskelig å få det bra. Da trenger man å fikse med kiler eller med regelen for å få en parallellflate å spenne mot. Tenker at karmskruer er mindre følsomme mot nettopp dette fenomenet. Det andre litt negative er vel at skruene kan virke overdimensjonerte for en vanlig innerdør. 7,5x60mm er ORDENTLIGE skruer.
Jeg skal montere dørkarmen mellom to vegger som stikker ut ulikt mye (~1cm), altså havner ikke karmen parallelt så ditt innlegg var ekstra verdifullt.

Jeg overveier å kjøpe det slagdonet som Essve har og foreslår at man bruker for å lage et punkt først, så den riktige skruen havner riktig senere. Men majoriteten av privat-YouTube-videoer bruker den ikke.

Y
I en Dansk video så la de papir under terskel/karm.
Jeg forstod ikke hva de sa, om det var for å få riktig helling, eller om man alltid bør gjøre det mellom gulv og karm? Tenker at parkett og karm er tre som beveger seg?

• Liker
raspen86
  • Laddar…
For å gjenopplive en tråd med riktig emne… Jeg kjøpte karmhylser til en innerdør tidligere festet med karmeskruv. Jeg tenkte at det ville bli en mer solid innfesting uten disse glappene som i det minste mine karmeskruv kan ha.

Enten gjør jeg feil eller så er en stor ulempe at man ikke kan tvinge inn karmen i de to innfestingene i midten av karmen?
Som det ser ut nå så vil den gjerne bule ut i midten nå og da merket har jo raskt at det kan jeg jo ikke utbedre. Eller finnes det en løsning på dette?

M mickeforsberg skrev:
For å gjenopplive en tråd med riktig emne… Jeg kjøpte Karmhylsor til en innerdør tidligere festet med karmskrue. Jeg tenkte at det ville bli en mer stabil innfesting uten de slakke som i alle fall mine karmskruer kan ha.

Enten gjør jeg feil eller så er en stor ulempe at man ikke kan tvinge inn karmen i de to innfestingene i midten av karmen?
Som det ser ut nå så vil den gjerne bue ut i midten nå, og da merket jeg raskt at det kan jeg jo ikke rette. Eller finnes det en løsning på dette?
Jeg gjorde som så at jeg av en eller annen grunn brukte karmhylsor til de to øverste og nederste innfestingene, og karmskrue til de fire resterende for å kunne tvinge inn karmen.
Følte vel ikke at det var helt meningsfullt, kunne sikkert like gjerne bare brukt karmskrue hele veien. Kanskje det ble en smule mer stabilt med hylene som klemmer til oppe og nede i det minste... innbiller meg det i alle fall.
Kanskje jeg gjorde feil som sagt, men mitt problem låter likt det @Snappahaneklanen beskriver bl.a.

M mickeforsberg skrev:
For å gjenopplive en tråd med riktig emne… Jeg kjøpte Karmhylser til en innerdør tidligere festet med krammeskrue. Jeg tenkte at det ville bli en mer stabil innfesting uten disse slarkene som i det minste mine krammeskruer kan ha.

Som det ser ut nå så vil den gjerne bule ut i midten nå, og da merket jeg jo raskt at det kan jeg jo ikke utbedre. Eller finnes det en løsning på dette?
Til karmhylser må man ha løse skruer, og da helst karmhylseskrue,
Karmhylseskrue i stål, ideell for montering av karmhylser mot vegger.

Karmhylseskruen holder karmhylsen inn mot veggen.

Demmpa Demmpa skrev:
Til karmhylser må man ha løse skruer, og da helst karmhylseskrue,
[bilde]

Karmhylseskruen holder karmhylsen inn mot veggen.
Så langt er jeg med! Men kan man justere hylsen om man har skrudd i skruen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.