Har bestemt meg for at jeg har lært at om man kapper en skrue ødelegger man gjengene.
I går trengte jeg en kortere skrue enn det som fantes i byggevarehandelen. Fyren der foreslo at jeg kjøpte lengre skrue og knep av den. Han så ut som en fuglekasse da jeg mente at det ikke går. Så hvordan er det nå? Kan man korte av en skrue og hvordan gjør man det da? Sag, knekk, fil eller annet?
I dette tilfellet gjelder det en ganske finkurvet historie av den typen man har i et deksel.
I går trengte jeg en kortere skrue enn det som fantes i byggevarehandelen. Fyren der foreslo at jeg kjøpte lengre skrue og knep av den. Han så ut som en fuglekasse da jeg mente at det ikke går. Så hvordan er det nå? Kan man korte av en skrue og hvordan gjør man det da? Sag, knekk, fil eller annet?
I dette tilfellet gjelder det en ganske finkurvet historie av den typen man har i et deksel.
Sag av til litt over riktig lengde, så fil ned den siste millimeteren. OM du ikke har tilgang til mutter, det absolutt beste er å gjerne på en mutter sag av foran mutteren og så gjenge av mutteren, da renser den opp gjengen.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 innlegg
Som sagt sag med baufil, har også kjørt med metallblad i stikksagen. Deretter et par drag med filen for å jevne kantene.
Derimot er det jo ingen høydare å klippe av skruen. I så fall bør man nok gjenge til og stramme først. Deretter klippe den av og håpe at man aldri trenger å løsne skruen.
Har forresten, for lenge siden sett en tang der man kunne gjenge i skruer opp til M5, og deretter ble skruen skjuvet av når man klemte sammen tangen.
Derimot er det jo ingen høydare å klippe av skruen. I så fall bør man nok gjenge til og stramme først. Deretter klippe den av og håpe at man aldri trenger å løsne skruen.
Har forresten, for lenge siden sett en tang der man kunne gjenge i skruer opp til M5, og deretter ble skruen skjuvet av når man klemte sammen tangen.
Fantes på kabelsko-tangene av den enklere typen, men det var ingen topp løsning.hempularen skrev:Som sagt, sage med buesag, har også kjørt med metallblad i stikksagen. Deretter et par drag med filen for å pynte på kantene.
Derimot er det jo ikke ideelt å klippe av skruen. I så fall bør man nok gjenge på og stramme først. Så klippe av den og håpe at man aldri trenger å løsne skruen.
Har for så vidt, for lenge siden sett en tang hvor man kunne gjenge i skruer opp til M5, og så ble skruen kuttet av når man presset sammen tangen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Skruvkapningen på "kabelsko-tangene" er nesten det eneste de duger til, funker jo ifølge gjengesnitt/mutter metoden. Grovere skruv sager man av og faser ender 60 grader, samme vinkel som gjengeflanken (jo jeg vet at whitworth og rørtjenge er 55 grader).
Protte
Protte
Her finnes det skruer som man kan klippe av med tang, lett som en plett.
http://www.jula.se/skruvar-for-dorrhandtag-2-pack-123820
http://www.jula.se/skruvar-for-dorrhandtag-2-pack-123820
Klikk her for å svare