Hei igjen.
Jeg trenger å ta ned en sponplate på en eksisterende vegg. Problemet er at den forsvinner inn bak veggene i hjørnene (sannsynligvis tilbyggvegger).
Jeg må altså på en eller annen måte kappe sponplatene langs veggene. Tenkte på vinkelsliper men det føles som høy risiko for kast så nær ujevn trepanel. Alternativet jeg kommer på er å sage gjennom med bajonettsaga.
Noen annen løsning som gjør susen?
Hei igjen.
Jeg trenger å ta ned en sponplate på en eksisterende vegg. Problemet er at den forsvinner inn bak veggene i hjørnene (trolig tilbyggvegger).
Jeg må altså på en eller annen måte kappe sponplatene langs veggene. Jeg vurderte vinkelsliper, men det føles som stor risiko for kast så nær ujevn trepanel. Alternativet jeg kommer på er å sage gjennom med tigersag.
Noen annen løsning som gjør susen?
[bilde] [bilde] [bilde]
Hvor fint snitt trenger du? Går såklart med bajonettsagen men risiko for at det blir ganske ujevnt. Hvis det bare er sponplate fungerer et multiverktøy utmerket eller kanskje bare en manuell håndsag med fleksibelt blad.
Har trengt å styre med akkurat dette problemet til og fra hjemme hos oss: Multiverktøy fungerer bra, men det tar skikkelig med tid å gjøre et snitt på 240cm. Alternativet er en håndsag som du drar mot deg, tenk japansag!
Synes det ser ut som treetex og det har vi saget dels med japansag og dels med multiverktøy. Begge går like bra og gir fine snitt. Det som gjør det litt vanskelig her er vel vinkelen. I slike situasjoner pleier vi å ta multiverktøyet og sage litt skrått innover om det går å forstå, slik at man får plass til selve verktøyet og hendene.
Synes det ser ut som treetex og det har vi saget dels med japansag og dels med multiverktøy. Begge går like bra og gir fine kutt. Det som gjør det litt vrient her er vel vinkelen. I slike situasjoner pleier vi å ta multiverktøyet og sage litt skrått innover om det går å forstå, slik at man får plass med selve verktøyet og hendene.
Da du virker å ha kontroll på materialet så spør jeg her. Vi har problemer med lukt, lukter typisk innestengt. Plate materialet (treetex) er mykt og jeg innbiller meg at det kan være årsaken til lukten. Kan det være så?
Jeg tenkte også på å sage i vinkel, så maskinen får plass, men med vinkelsliper, men er bekymret for slag/kast. Hva tror dere?
Treetex kan definitivt ta til seg lukt og fortsette å lukte selv om kilden til lukten er borte, men det kan meget vel være noe annet som lukter også. Vi hadde en liten, liten flekk med muggen isolasjon i et gulv som var opphav til vond lukt. Det luktet ikke alltid, og det var helt umulig å si hvor lukten kom fra. Vi trodde at det var fra gammel treetex og en stund at det var fra taket, men så når vi åpnet et gulv for å dra avløpsrør fant vi stedet, og nå er lukten helt borte. Det var nok når det trakk i grunnen at lukten kom opp i utette sprekker på forskjellige steder avhengig av hvor det blåste fra.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.