Hei. Er det noen som har kuttet metall med kapex 120? Jeg tenker på takrenner og nedløpsrør. Med riktig blad og lavt turtall burde det vel ikke være noe problem, eller?

Den er ikke laget for metall.
Det finnes bedre maskiner og verktøy for det og som er ment for det.

Har en kapp kjøpt på Coopbygg med 255 mm klinge (begynner å bli slarkete nå) som jeg klarte å montere en metallkappskive i :P

Største problemet er at hullene i kappskive/klinge er forskjellige:(

Aluminium, kobber og lignende metaller går jo fint å sage med treblad, men bladet har nok ikke så godt av om du kapper nedløpsrør og takrenner av stålplate.

Kjennes jævlig unødvendig å kappe renner og rør med en gjærsag. Selv bruker jeg som blikkenslager alltid en baufil. Tar ikke engang 1 min å kappe en renne.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bågsåg

Helt enig med deg MaZtoR, har kuttet masse med buesag men med nyervervet tennisalbue http://sv.wikipedia.org/wiki/Tennisarmbåge og ca 70 detaljer å kutte så blir man kreativ. Har snakket med festoolselgeren og han hevder at sagen klarer det men det blir vanskelig å finne et blad. Da jeg bygde et avløpssystem var det gull å kutte alle markrør med gjæringssagen, tenkte at det ville være like praktisk med renner og rør.

Tenk på at hvis det er en lakkert plate kan varmen få fargen til å slippe. 70 detaljer å kappe høres veldig mye ut, stort hus eller mange bygninger på tomten?

Det er noen store bygninger, men antallet øker raskt på: 3-4 rørdetaljer per nedslipp, 26 nedslipp pluss renner (ble nok mer enn 70, i alle fall kjedelig å kappe for hånd). Jeg lurer på om varmen blir et problem. Definitivt et problem med vinkelslipen.

Hvor varmesensitiv fargen er avhenger av hvilken type det er. Finnes de der bindemidlet slipper allerede ved 60 grader opp til over 100 grader. hvilket merke er det på renner/rørene?

Borga, nå er alt på plass men det ville være interessant foran neste gang.

Stikksag med metallblad for den med tennisalbue.

Protte

Prøvd både stikksag og tigersag men ser det behagelige i å bruke kapexen. Anhold, laser, vinkelrett,... Veldig fristende, ikke sant?

Når jeg bygde chassiset til bilen min brukte jeg en billig sag fra Jula og satte i en kappeskive for vinkelslipere. Det fungerte, men rørene ble varme. 25x25x2 firkantrør. Nå trenger man jo ikke slipe like lenge på en takrenne, men det finnes bedre blader.

3182011115016347d.jpg

5382011114718893a.jpg

xl15 skrev:
Når jeg bygde chassiset til bilen min brukte jeg en billig sag fra Jula og satte i et kappeskive for vinkelslipere. Det fungerte, men rørene ble varme. 25x25x2 firkantrør. Nå trenger man jo ikke skave like lenge på en takrenne, men det finnes bedre blader.

Off topic:

Har du flere bilder av det prosjektet, som du vil vise oss?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.