L lp40 skrev:
Hei, kanskje litt merkelig spørsmål.
Kontakt et hulltagningsfirma som skjærer ut deler i et "rutemønster".
Før skjæring utføres pleier enkelte firmaer å forankre hver del med løfteøyer.
Avhengig av vekten som hviler på det planlagte åpne hullet "kan" det være bra å fastslå hvordan armeringen er utført.
Uansett om det gjelder et bankhvelv eller et tidligere tilfluktsrom kan det trenges en avveksling i smijern.

Mvh

• Liker
Bengt Numelin og 1 annen
  • Laddar…
Jeg synes at hvis du har nøkler til hvelvet, behold det som et rom for å plassere dyre verktøy, permer med viktige papirer, fotoalbum, dyrere slektsgjenstander og møbler som du ikke har plass til i resten av hjemmet. Det går også an å leie ut hele eller deler av hvelvet til bedrifter eller venner. For pengene du får inn og sparer ved å ikke lage disse hullene, kan du i stedet bygge ut huset ditt. Hvis hvelvet kan låses fra begge sider, kan det også fungere som et sikkerhetsrom ved overfall og innbrudd eller for midlertidig å låse inn de kriminelle som kommer inn i huset ditt.

• Liker
big mike og 1 annen
  • Laddar…
Tengan11 Tengan11 skrev:
Kan du sage fra begge sider av veggen?
I så fall, lei en Hilti DD-110 eller DD-150. Borr opp de fire hjørnene.
Sag deretter med motorvinkelsag mellom hullene. Avhengig av maskinen og dimensjonen må du sage fra begge sider.
Finn en klinge som kan håndtere både betong og stål eller kapp armeringen med vinkelsliper når den er blottet.
Bør ikke ta mer enn en dag for to personer.
Ikke glem veggstativ til kjerneborren.
En fundering!
Hvordan gjør du bunnsnittet ved gulvet med en motorvinkelsag? Eller etterlater du en terskel på 15-20cm? 😅
Så er det veldig vanlig at man finner langsgående armering når man sager døråpninger. I et hvelv er det dessuten sannsynligvis ganske grov armering. Har du prøvd å sage langsgående armering med en håndholdt betongsag? 😅

Du må være veldig sta for å sage denne døråpningen med en tung, svak og utslippsrykende motorvinkelsag, dessuten innendørs om jeg forstod TS riktig. Legg til vann og betongslam som renner ned over operatøren særlig ved øvre snittet. 🙄😅

En stor motorvinkelsag veier ca 15kg og har en effekt på ca 6kw sammenlignet med en større veggsag som er fastmontert og har en effekt på typ 20kw.

Så har jeg aldri sett en håndholdt motorvinkelsag som sager opp til 25cm dypt, kreves en klinge på typ 600 mm for det. 😅
Så er det antakelig ikke nok å bare lage en betongblokk av døråpningen men den må antagelig deles i flere deler. Blir veldig mye håndsaging...

Jeg sier ikke at det ikke er gjennomførbart med en motorvinkelsag men neppe et godt valg om det finnes andre muligheter. 😉

Sist redigert:
  • Liker
Bengt Numelin og 1 annen
  • Laddar…
richardtenggren
E ehlmatlab skrev:
En fundering!
Hvordan gjør du bunnsnittet ved gulvet med en motorkap? Eller lar du igjen en terskel på 15-20cm? 😅
Så er det veldig vanlig at man finner lengdeforsterkning når man sager døråpninger. I et hvelv vil det dessuten være ganske grov forsterkning. Har du prøvd å sage lengdeforsterkning med en håndholdt betongsag? 😅

Du må være veldig sta for å sage denne døråpningen med en tung, spinkel og eksosrøykende motorkap, dessuten innendørs hvis jeg forstod TS rett. Legg til vann og betongkaks som renner ned over operatøren spesielt ved det øvre snittet. 🙄😅

En stor motorkap veier omtrent 15 kg og har en effekt på ca 6 kW sammenlignet med en større veggsag som er fastmontert og har en effekt på rundt 20 kW.

Dessuten har jeg aldri sett en håndholdt motorkap som sager opp til 25 cm dypt, det kreves en klinge på rundt 600 mm for det. 😅
Så er det antagelig ikke nok å bare lage en betongblokk av døråpningen, men den må antagelig deles i flere deler. Blir veldig mye håndsaging...

Jeg sier ikke det ikke er gjennomførbart med en motorkap men knappest et godt valg om det finnes andre muligheter. 😉
Det finnes sager der klingen sitter på en medbringer, så den kan sage jevnt.

En sirkelsag ligger på et arbeidsbord ved siden av en trelist som er kappet jevnt med en regel. Sagbladet er festet på en medbringare.

Her kan man se at jeg har saget jevnt med lekten.
Trapp under bygging, treverk hjelpes av bord for å jevne gulvet, pappesker lagret i kjellerdelen, ledninger synlig på gulvet.

Det var et tynt bjelkelag.

• Liker
TRJBerg og 1 annen
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finnes sager hvor bladet sitter på en medbringer, så den kan sage jevnt.

[bilde]

Her kan man se at jeg har saget langs med regelen.
[bilde]
Men det der er ikke en motorkap i min verden. En motorkap har forbrenningsmotor, ryker og lukter eksos.
El-sagen på bildet fungerer sikkert bra for å sage et tynt gulvbjelkelag med, men for å gi seg på en døråpning i 500mm tykt kassavalv så fungerer den nok ikke så bra til.

• Liker
Fixarlasse Dalarna og 2 andre
  • Laddar…
richardtenggren
R roli skrev:
Jo, men det samvirker med treet, som er typ 190x60 og delvis inngjuten. Om jeg har forstått det rett så kommer det fra Färila Cementvaror eller noe slikt.

richardtenggren
E ehlmatlab skrev:
Men det der er ikke en motorkap i min verden. En motorkap har forbrenningsmotor, ryker og lukter eksos.
El-sagen på bildet fungerer sikkert bra til å sage et tynt gulv-bjælkelag med, men for å gi seg på en døråpning i 500mm tykt hvelv, så fungerer den nok ikke noe bra til det.
Absolutt, men tenker at det finnes større saker, denne her bruker firmaet jeg lånte den av til å sage opp langs gulv når de lager åpninger for porter og dører i industrier.

Går vel sage med vaier også?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jo, men det samverkar med trät, som er typ 190x60 og delvis ingjutna. Om jeg har forstått det rett så kommer det fra Färila Cementvaror eller noe slikt.
Ahh, noen type prefab bjelkelag da. Det forklarer utformingen. Jeg trodde at det lå trebjelker på betongen men da er det et samvirkende bjelkelag hvilket gjør at tykkelsen kan være så tynn.

richardtenggren
R roli skrev:
Ahh, noen type prefab bjelkelag da. Det forklarer utformingen. Jeg trodde at det lå trebjelker på betongen men da er det et samverkende bjelkelag hvilket gjør at tykkelsen kan være så tynn.
Precis. det er tre og betong i samverkan, betongkakan är ca 5-6 cm. Så inte i jämförelse med TS 500 mm betong :D

L lp40 skrev:
Hei,

kanskje litt merkelig spørsmål.

Men trenger å lage hull i et gammelt bankhvelv fra 80-tallet. Veggen er 500 mm tykk med 3 rader 12 mm armering.

Hullene skal være 2100x1200. Ser på å leie veggsag med blad 1200mm, regner med 5-7 dagers arbeid hvis vi er 2 mann.
Volumet er 1,26 m3 og vekten er ca. 3,1 tonn per hull. Kan flytte det med gravemaskin når vi har kuttet det, men klart lettere å kutte ned i mindre biter.
Har ingen erfaring med dette før, men er det noen som har noen idé?

Eller kanskje noe annen måte å lage hullene på, men de skal jo se ganske fine ut, selvfølgelig kan man pusse etter å ha tatt ut.

Beklager, har ikke æ, å og ø på datamaskinen.

PS, noe med dynamitt eller sprengning fungerer ikke da det er inne i en eksisterende bygning..
Har gjort noe lignende for mange år siden, du er på rett spor. En veggsag som sager opp i håndterbare biter er nok riktig, men synes du har tatt i på arbeidstid. Ring et hulltagningsfirma så fikser de dette.

Har du tilgang til 32amp uttak så kjør saging med veggsag vil jeg anbefale. Betydelig mindre vann enn om du vaier-sager, som du sannsynligvis vil unngå inne i en bygning.

Har du ikke tilgang til 32amp uttak eller en sag som går på 32, dropp tanken på å sage da sagen vil bli for svak for den størrelsen, og det vil ta evigheter, og bor i stedet.

Dette forutsetter at du kan sage fra begge sider, ellers er det meningsløst da klingeformen gjør at du mister så mye overflate å sage gjennom.

Hvis du ikke har jobbet med slike jobber før, vil jeg anbefale å leie inn et hulltagningsfirma, men er du stabeis, så lei en kjernebor. Sørg for å leie en robust kjernebor som har skråstøtte mot foten og ikke bare en stativarm, det sparer du mye tid på.

• Liker
Bengt Numelin og 2 andre
  • Laddar…
L lp40 skrev:
Hei,

kanskje litt merkelig spørsmål.

Men trenger å lage hull i et gammelt bankhvelv fra 80-tallet. Veggen er 500 mm tykk med 3 rader armering 12 mm.

Hullet skal være 2100x 1200. Ser på leie av veggsag med blad 1200 mm, regner med 5-7 dagers arbeid hvis vi er 2 mann. Volumet er 1,26 kubikkmeter og vekten er ca. 3.1 tonn per hull. Kunne flyttet det med gravemaskin når vi vel har kuttet, men klart lettere å kutte ned i mindre biter. Har ingen erfaring med dette fra før, men er det noen her som har noen ideer?

Eller kanskje noe annet sett å lage hullene, men de skal se ganske fine ut, selvsagt kan man pusse etter uttaket.

Unnskyld, har ikke æ, ø samt å på datamaskinen.

PS, noe med dynamitt eller sprenging fungerer ikke ettersom det står inne i en eksisterende bygning..
Min gamle arbeidsplass hadde lokaler i en gammel banklokale. Da med stort hvelv.. Sjefen prøvde en gang å bore med en Hilti borhammer. Tror borren sitter fast ennå...

Veggen var foruten stålplater og armering også forsynt med vinklet jern for at du ikke skulle kunne bore eller sage..

Han fikk inn tilbud og firmaet syntes det var enklere å rive hele bygget enn å åpne opp for en dør og valgte å ikke ta jobben...

Så ja, få inn et firma som undersøker om det i det hele tatt går an å komme seg gjennom.

• Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Farstatjej90
R roli skrev:
Byggahus... Never change!

Hei
Jeg har tatt hull i en tykk betongvegg full av stein i.
Jeg har også kuttet av wirearmerte betongbjelker, begge gangene leide jeg inn det lokale hulltagningsfirmaet. De boret hull i hull og del av veggen ble fjernet med en gravemaskin. TS vegg må nok deles opp i mindre biter man kan flytte med maskinføtter.
Lykke til.

/W

Sist redigert:
  • Liker
Bengt Numelin og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.