Men trenger å lage hull i et gammelt bankhvelv fra 80-tallet. Veggen er 500 mm tykk med 3 rader armering 12 mm.
Hullene skal være 2100x1200. Ser på å leie veggsag med klinge 1200 mm, regner med 5-7 dagers arbeid hvis vi er 2 mann.
Volumet er 1,26 kubikkmeter og vekten er ca. 3,1 tonn per hull. Vi kunne flyttet det med gravemaskin når vi har kuttet, men klart lettere å kutte ned i mindre biter.
Har ingen erfaring med dette før, men er det noen som har noen ideer?
Eller kanskje noen annen måte å lage hullene på, men de skal jo se ganske fine ut, selvfølgelig kan man pusse etterpå hvis det er tagget.
Beklager, har ikke æ, ø og å på datamaskinen.
PS, noe med dynamitt eller sprenge fungerer ikke, det står inne i en eksisterende bygning.
Jeg ville be om et tilbud fra en hulltagningsfirma, tror ikke det er noe man bør gi seg på om man ikke vet hva man gjør...
Etter å ha fått rask og relativt billig hjelp av en slik firma for garasjegulvet (20cm) så lærte jeg meg to ting. 1. Deilig å få hjelp 2. Ville aldri i livet holde i en slik maskin med et blad som er 60cm i diameter, spesielt ikke om den skal monteres på veggen.....fyfaen om den begynner å bevege på seg.
Jeg har, sykt nok, gjort omtrent samme greie. Vi gjorde om et gammelt bankhvelv til en toalett.
Vi hadde hjelp av en som arbeidet med hulltaking. Så det vi gjorde var å bruke en fastmaskin med kjernebor. Vi laget flere mindre hull rundt "bumlinger" som vi så tok ut manuelt. Det kostet en slant for borefirmaet, en totalt ødelagt sekketralle som bøyde seg samt noen verdigheter.
Ja, til og med jeg som jobber på en rive- og hulltagningsfirma ville ha tatt hjelp med det der. Da har jeg likevel vært med et par ganger ved veggsaging og vet grunnleggende hvordan en veggsag fungerer og monteres. Det er ikke bare å sette i gang og kjøre, spesielt ikke i bankhvelvvegg som er så tykk med så mye armering. Å kjøre en gulvsag i et vanlig bjelkelag eller bunnplate er enklere å gjøre selv, men å montere opp og styre en veggsag vet jeg ikke om jeg ville anbefale noen som aldri har gjort det før å gjøre.
Men trenger å lage hull i et gammelt bankhvelv fra 80-tallet. Veggen er 500 mm tykk med 3 rekker armering 12 mm.
Hullet skal være 2100x1200. Ser på å leie veggsag med klinge på 1200 mm, regner med 5-7 dagers arbeid hvis vi er 2 mann.
Volumet er 1,26 cbm og vekten er ca 3,1 tonn per hull. Kunne flyttet det med gravemaskin når vi først har kuttet, men klart lettere å kutte ned i mindre biter.
Har ingen erfaring med dette før, men er det noen som har en idé?
Eller kanskje noen annen måte å lage hullet på, men det skal jo se ganske fint ut, selvfølgelig kan man pusse etter om det er tagget.
Unnskyld, har ikke æ, ø og å på datamaskinen.
PS, noe med dynamitt eller sprenging fungerer ikke, det står inne i eksisterende bygningsmasse..
Hva har du i det?
Diamantbor eller diamantkapp.
1 mann 3-3 timer! Ha brannslukker eller vannslange i nærheten om brannskulle oppstå.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.